Mye å feire for 150-årsjubilanten

Sølv i NM i årsrapport!

Å bryte gjennom støyen

Å bryte gjennom støyen

Med to millioner daglige brukere er Facebook større enn NRK. Likevel er det fortsatt mange merkevarer som virrer rundt på jakt etter det ”virale”, med lav ressursbruk og myten om det mystiske sosiale innholdet som styrestang. 

- Facebook er en markedsføringsplattform, og krever samme profesjonelle tilnærming som andre tilsvarende kanaler, sa Petter Høie, Country Manager i Facebook Norway, da han besøkte Fasett i dag.

 

Petter Høie er Country Manager i Facebook Norway.

I Norge er det fortsatt tradisjon for å velge det trygge, som for eksempel 30 sekunders reklamefilm på TV.

På rett sted, til rett tid

Når det vi tidligere kjente som ”primetime” er utvidet til ”all the time” er det konstant innholdsproduksjon, relevante budskap og smarte filter som gjelder. Det å formidle rett historie til rett person blir avgjørende i tiden fremover, da informasjonsmengden kun fortsetter å øke.

 

- I Norge er det fortsatt tradisjon for å velge det trygge, som for eksempel 30 sekunders reklamefilm på TV. Denne norskheten forhindrer oss i å ta risiko, noe som er helt nødvendig for å lykkes med kanaler som gjør at du når de menneskene som faktisk betyr noe for businessen.

 

TV? Mobil? Ja takk, begge deler.

Det som ble omtalt som den mobile revolusjonen er for lengst over, og mobilbruk i dag handler ikke om teknologi men om brukeratferd. Når over halvparten av de som ser TV oppgir at de multitasker, hvilke muligheter gir det oss?

 

- Vi kan nå mennesker mens de ser på TV, utvide rekkevidden av budskapet og forlenge en kampanje. Men det krever godt og planlagt innhold for å opprettholde interessen hos målgruppen, sier Høie.

Det handler om å by på relevante budskap til riktig tid

Hemmeligheten? God planlegging!

På samme måte som all annen kommunikasjon, handler det om å løse oppgaver. Debatten om likes og det mystiske sosiale innholdet kan med fordel legges død, da det ikke er noen hemmeligheter – og da antall likes fortsatt ikke betyr noe for salg eller annen direkte konvertering.

 

- Gode resultater vil alltid kreve den beste planleggingen. Det handler om å by på relevante budskap til riktig tid, uten å under- eller overeksponere, sier Høie.

 

Merkevarebygging, interesserte tilhørere og målbare resultater. Har du råd til å la være?