Grand Prix og 4 × gull til Fasett

Årets markedsfører er også en rekrutterings­vinner

F-2013: Den dyrebare tiden

F-2013: Den dyrebare tiden

Årets Fasett-arrangement inviterte oss med på en reise til et sted der produkter er gammelt nytt i det de blir lansert, der vi kan bli hva vi vil når vi vil, og der det ikke lenger er det viktigste å leve i øyeblikket men å gjenoppleve dem i sosiale medier. Altså til den verdenen vi lever i.

 

Over hundre kunder, venner og Fasett-medarbeidere var samlet i Skur 2, der professor Micael Dahlén ved Stockholm School of Economics og Katrina Dodd fra Contagious Communications (London, New York) sto for den faglige delen av arrangementet.

Utnyttelse av tiden på F-2013 inkluderte også mat, drikke og god drøs. Takk til alle som kom! Vi håper det var verdt hvert eneste øyeblikk av den dyrebare tiden.

Salg før lansering

Tid var på alle måter det sentrale temaet i presentasjonene; hvordan vi utnytter den og mulighetene som ligger, nettopp, i tiden.

 

– I dag må salget av produkter bli gjort før de er lansert, for i det samme sekundet de når markedet er de allerede utdatert. Da er vi for lengst på vei mot det neste kule produktet vi vil eie, sa Dahlén og viste blant annet til butikkjeder som Best Buy og lignende som selger produkter som ikke engang er oppfunnet.

Hva vi vil, når vi vil
Vi er alltid på vei mot det neste vi skal gjøre, og mulighetene er mange, fortalte Dahlén.

 

– Vi kan bli hva vi vil, gjøre alt og finne ut alt på forhånd, før vi har gjort det. Dette gir enorme muligheter for individualisering, og det å finne sin plass, sa han.

Dahlén viste også interessante eksempler på hvordan informasjon først blir interessant når den utnytter tid i en sammenheng av når, hvordan, hvem eller hvorfor.

– Gjør tiden elastisk
Utnyttelse av tid var noe også Katrina Dodd trakk frem i sitt foredrag ”Every second counts”.

 

– Konseptet tid er i endring, og dette endrer også måten merkevarer kommuniserer med kundene sine. Det å møte mennesker i øyeblikk som virkelig betyr noe, blir stadig viktigere. På denne måten kan dere gjøre tid elastisk, sa Dodd.


Hun trakk frem flere eksempler på merkevarer som har klart å være kreative i utnyttelse av tid i sin kommunikasjon, med kundenes oppmerksomhet og salg som resultat.

 

Et øyeblikks oppmerksomhet

– Folk ønsker hjelp til å utnytte tid maksimalt. Vi ønsker ikke en ”storebror ser deg”, men en storesøster som hjelper oss. Merkevarene må utnytte disse øyeblikkene av oppmerksomhet ved å tilby tjenester som gir dem mer verdi i ettertid.