Sølv og diplomer til Fasett!

Mye å feire for 150-årsjubilanten

F- 2014: Fornuft og følelser

F- 2014: Fornuft og følelser

Årets Fasett-kveld inkluderte både nyttig innsikt og en dose magi. Ledet an av den uoffisielle parolen ”learning from the best” ble flere enn 100 kunder, venner og medarbeidere presentert for både digital bølgesurfing og en emoteknologisk pendel.

 

F-2014 ble i år arrangert i Kunsthall Stavanger, der faglig og sosialt påfyll sto på agendaen. Jonas Lindberg Nyvang fra Björn Borg og Katrina Dodd fra Contagious Communications (London, New York, Singapore) hadde hvert sitt foredrag .

 

Å surfe den perfekte bølgen

Lindberg Nyvang tok oss med gjennom såkalte mikro- og makrobølger med eksempler fra markedsføringen til Björn Borg og andre.

 

– Å starte en mikrobølge gjøres med å følge med på trender og det som skjer i verden, sa Lindberg Nyvang og viste blant annet til hvordan Björn Borg svarte på Russland sin anti-homolov med annonsering som visuelt sett lignet et regnbuefarget gay pride-flagg.

 

Med flere eksempler var Lindberg Nyvangs klare oppfordring til forsamlingen:

– Gjør research, følg med på hva som skjer i verden og sørg for å ha frie midler i budsjettet som gir frihet til å gjøre aktiviteter knyttet til spesifikke hendelser.

 

Som i bølgesurfingens verden var rådet ikke å hoppe på første og beste bølge:

– Vent på den riktige bølgen, finn din tur. Vær beredt, og ikke nøl.

 

– Det handler mer og mer om å tørre, og å slå til når det gjelder. Gevinsten i ’andre enden’ er enorm for den som tar sjansen når den byr seg, avsluttet Lindberg Nyvang.

 

Balanse mellom teknologi og følelser

– For tre år siden var det full fokus i Cannes Lions på teknologiske konsepter som Nike fuel band. Året etter svingte pendelen andre vei, da handlet alt om følelser og historiefortelling. I år ser vi at vi befinner oss i midten av teknologi og følelser. Vi kombinerer logikk og magi, sa Katrina Dodd fra Contagious – og viste til modellen The emotech pendulum.

 

Dodd viste flere gode eksempler fra 2014 på kommunikasjon som effektivt benytter kombinasjonen teknologi/følelser, og som i større grad enn tidligere benytter forståelsen for mennesker og deres behov som utgangspunkt for gode ideer og løsninger.

 

– Dette gjør at folk som oss har fått enda mer å si enn tidligere, det er disse vi har tillit til. 92 prosent stoler på fortjent media mer enn noen andre kanaler og dette betyr at vi bør gi disse folk som oss verktøy til å bygge merkevaren vår, sa Dodd og viste blant annet til arbeid fra V Line i Australia og Sephora.

 

Katrina trakk også frem forskjellige kampanjer som gode beviser på det som lenge har vært en løs påstand og en magefølselse, men som nå altså er bekreftet fra den britiske bransjeforeningen IPA (Institute of Practitioners in Advertising) og en av deres siste rapporter:

– Emosjonell reklame er dobbelt så effektiv i forhold til rasjonell reklame, og leverer dobbelt så mye fortjeneste.

 

Bare å kaste seg uti!

Inspirasjon? Jepp. Engasjement? Absolutt! Praten gikk løst over sushi og drikke i lokalet etter foredragene, og stemningen var god. Takk til alle som kom! Og for å avslutte med et sitat fra Lindberg Nyvang: ”Håper vi ses i bølgene!”

 

Vel blåst!