Fasett nyhetsbrev august 2016

Nyhetsbrev Juni 2016

Egil har vært i Asia (og læring har funnet sted!)

Egil har vært i Asia (og læring har funnet sted!)

For ikke så mange ukene siden kom jeg hjem fra et to ukers studieopphold i Shanghai og Tokyo – i forbindelse med EMBA'en som jeg tar ved Berlin School of Creative Leadership. Det er ingen grunn til å holde igjen når jeg skal beskrive denne turen: – Det var rett og slett en utrolig opplevelse!

Her er en liten liste over noe av det som gjorde et ettertrykkelig inntrykk på meg:

 

1. Shanghai – The head of the Dragon – en by som vokser så fort, så fort – både under og over bakken. Det føltes nesten som om det hadde dukket opp en ny skyskraper utenfor hotellvinduet hver morgen. Har verden sett noe lignende?

Bildet øverst er tatt fra Bund-siden og over mot det som i 1990 var en nydelig, grønn by. 25 år senere ser det slik ut fra samme sted.

 

2. Magasinene og butikkene i Shanghai viser med tydelighet at kineserne er glad i handle dyrt og enda gladere i å vise det. 31% av verdens luksushandel gjøres i Kina.

Armani, Hermes, LV, Choel, Givenchy eller Cartier? De har alle flere store brandstores i Shanghai.

 

3. Facebook og Google er pt. ikke tillatt i Kina. I stedet har de WeChat – med sine 700 millioner brukere. Alt skjer på WeChat: sosial omgang, betaling, netthandel, reklame, sykehus registrering, til og med lønnen sin får enkelte utbetalt via WeChat. Eierselskapet, Tencent, er et ekstremt innovativt selskap – eier tre av verdens fem største sosiale nettverk – og sørger sammen med selskapene Alibaba og Baidu for at Kina kan regnes som verdens digitale gigant. De jeg møtte fra digitale mediebyråer, digitale byråer og reklamebyråer mente faktisk at selv ikke Facebook ville klart seg dersom de nå hadde akseptert kinesiske myndigheters reguleringer og etablert seg i Kina. Det går fort, det går etter en plan og det spises giganter til frokost (eksempelvis eBay!).

– Er det noen her i Stavanger-området som kan ta i mot betaling fra Alipay eller WeChat når turistene fra Kina kommer?

Huawei'en er aldri langt unna – uansett hvor og når.
 

 

4. Netthandel i Kina vokser og vokser. Fra 33 millioner netthandlende i 2008 til 516 i 2015 – det er nesten tre ganger så mange nettshoppere som nr. to på listen, USA. Dette året ble det for øvrig omsatt gjennom netthandel for ufattelige 473 milliarder dollar i Kina – en vekst på formidable 36% fra året før!

Da Alibaba Group kom på børs i New York ble det rekord – 1.000 milliarder var det blitt verdt, 15 år etter oppstarten. Grunnleggeren og styrelederen Jack Ma og hans Alibaba håndterer flere transaksjoner enn Amazon, eBay og PayPal til sammen og kontrollerer 80 prosent av Kinas netthandel.

 

5. Møter du en som kaller seg Kina-ekspert, så ja, ta det med en klype salt. Å være ekspert på HELE Kina er så godt som umulig. I beste fall kan du være ekspert på en periode i Kinas historie eller et geografisk område i det enorme landet – men 100% Kina-ekspert? Nei, endringshastigheten i verdens mest folkerike land er så enorm, fremskrittene så store og massive og det som er riktig akkurat nå – er nok ganske forandret om en seks måneders tid. 

Her foreleser professor David Gosset, sinolog og ekspert innen internasjonale relasjoner. Han har en enorm kunnskap om Kina og forholdet mellom Europa og Asia – og mener at Kina ikke blir "mer vestlig", men at Kina blir modernisert, på en måte de er helt alene om.

 

6. Japan er et mirakel. Like stort som Norge i utstrekning, bare med 25 ganger så mange innbyggere – og så godt som ingen naturressurser. Se bildet fra 1945 og det fra i dag. Hvordan klarte de det?

Kort sagt: Ideer, ideer og ideer – og et "koordinert" nasjonalt system for innovasjon, kapital og eksekvering av alle ideene.

Etter 2. verdenskrig var Tokyo så godt som ingenting. På femti år skjedde det er mirakel.

 

7. Tokyo er svært! Ca. 10 millioner mennesker bor og lever i selve byen, mens Stor-Tokyo er verdens mest tettest befolkede byområde med hele 37,8 millioner mennesker innenfor et område på størrelse med Hordaland (litt mindre). Likevel er det først og fremst stillheten som slår en når en vandrer gatelangs. Der New York er byen som aldri dør og leverer en pulserende støy som gir energi – gjør Tokyo det samme, bare med stillhet som fyller en med energi.

På denne stasjonen i Tokyo passerer det i underkant av 5 millioner mennesker. Hver dag. Lost in translation? Indeed.

 

8. Value Co-Creation, Service Management og Lean er bare noen få eksempler på systemer, måter å lede på, måter å skape verdi på som har oppstått og/eller blitt utviklet i Japan – som selskaper og organisasjoner over hele verden på forskjellig vis har tatt til seg og tatt i bruk med stor suksess.

Eksemplene er mange og ikke minst store, men Lego, Apple og Caterpillar, Intel og til dels Nike hadde nok ikke vært det de er i dag uten påvirkningen av disse Japan-utviklede måtene å tenke forretning, produksjon og service på.

CuuSoos grunnlegger Kohei Nishiyama forklarer hvordan de tenkte helt nytt omkring verdiskapning i arbeidet med Lego og det som førte frem til den gedigne forretningssuksessen Lego Ideas.

 

9. Punktlighet.

På ICS Hitotsubashi (International Corporate Strategy ved Hitotsubashi universitetet i Tokyo) presenterer professor Yoshinori Fujikawa en av grunnreglene i Japan som omtrent første slide, første dag.

Slik er det bare. I Japan. En grei regel å ta med seg videre for oss her vestpå.

 

 

Kreativ leder Egil Andreassen tar for tiden en EMBA i Creative Leadership ved Berlin School of Creative Leadership. Dette er et av verdens beste læresteder for høyere ledelsesopplæring i kreative industrier. Skolen utdanner og gir ledere fra reklame, design, film, arkitektur, media, forlag og teknologi de rette verktøyene de trenger for å gjøre gode ideer om til en realitet. Skolen har elever fra hele verden, og Egil er den eneste fra norsk reklamebransje som er tilknyttet Berlin School of Creative Leadership.

LagreLagre