F-2013: Den dyrebare tiden

Gull til DNV i Farmandprisen

Årets markedsfører er også en rekrutterings­vinner

Årets markedsfører er også en rekrutterings­vinner

Rosenberg WorleyParsons Group har klart å rekruttere ingeniører i et svært utfordrende marked. De er et svært godt eksempel på at langsiktig og helhetlig markedsføring forankret i toppledelsen gir resultater.

Les mer om Rosenberg som aldri før: en del av et av verdens største engineeringsselskap.

19. september ble Rosenberg WorleyParsons Group kåret til Årets markedsfører 2012 av Markedsføringsforeningen i Stavanger. Prisen blir gitt til den bedriften som har vist at den forstår og bruker markedsføringsfaget bedre enn de fleste.

 

Siden juryens begrunnelse var såpass god, så siterer vi den likeså godt i sin helhet:

 

“Årets markedsfører 2012 (Rosenberg!) har de siste årene tatt en tydelig og bevisst rolle i sin kommunikasjon. Med en markedsføring som er godt forankret i toppledelsen har Rosenberg gått fra å være et tradisjonelt mekanisk verksted, til en lekegrind hvor ekte ingeniører kan utfolde seg. Rosenberg har balansert humor knivskarpt for å skape oppmerksomhet og for å vinne kampen om ingeniørene. De har klart å bygge en identitet og en merkevare som forteller hvem de er.

 

Resultatet er en intern stolthet og en organisk vekst i ingeniøravdelingen som overgår de villeste fantasier. Rosenberg har gått fra det tradisjonelle til det innovative. Gjennom økt synlighet i media, lure og bevisste reklameflater og verdifremmende sponsorater har bedriften fått en medieoppmerksomhet som overgår langt bedriftens størrelse. Gratulerer!”

Den aller, aller første annonsen som lanserte EKTE ENGINEERING tok ikke så mye plass i avisen. Lite visste vi da hva vi hadde foran oss!

Kampanjesiden har vært med fra starten: Er du en Ekte ingeniør? Hvis testen sier ja, søk på disse jobbene!

Mer enn et verft

Konseptet forteller om hvem Rosenberg er, samtidig som deres stolte historie blir ivaretatt. Historiene formidles beint fram og rett ut slik de faktisk er – på ekte. Målet er å dele med hele Stavanger-regionen hva Rosenberg består av, gjør og oppnår – og at målgruppen skal forstå at Rosenberg er noe mer enn et industriverft.

 

Konsekvent profilering
EKTE ENGINEERING er blitt brukt konsekvent i all profilering, uansett omfang og størrelse, og fylt med troverdig innhold basert på den reelle virksomheten til Rosenberg – og menneskene som jobber der. Humor har vært en viktig ingrediens, og konseptet utfordrer på flere måter denne bransjens måte å kommunisere på. Det er ikke ‘business to business’, men ‘business to people’.  Fra oljeservice-ingeniør-marketing til kommunikasjon som kan spille en rolle i menneskers liv.

“Bye-bye Bergen, hello World!”: Bergen Group selger Rosenberg til WorleyParsons Group. Ekte engineering blir værende!

Rosenberg blir kjøpt opp av WorleyParsons Group og han far får plutselig 39.999 nye kolleger.

 

 

Rosenberg – Ekte Engineering


Høsten 2010 utviklet Rosenberg og Fasett kommunikasjonskonseptet EKTE ENGINEERING. Målsetningen var å oppnå en tydelig posisjon i markedet, for å rekruttere ingeniører og styrke merkevaren. Konseptet var basert på en sannhet ved ‘produktet’ Rosenberg:

 

Engineering. Fabrikasjon. Installasjon.
Ekte action hver dag. Alt innenfor en radius på 240 meter, midt i Stavanger.
Dette tror vi gjør noe med oss – og det vi leverer.
Vi kaller det Ekte Engineering – og det får du bare hos oss!

Kl 12.12 den 12.12.2012 flyttet Aker fra sentrum til Hinna. Rosenberg var helt uten flytteplaner. Snarere tvert imot.

 

Resultatet i ett ord: Suksess.

Rosenberg har mer enn doblet sin ingeniøravdeling siden 2010. De opplever svært lav turnover, rekordlavt sykefravær, økt intern stolthet og sterk økonomisk vekst.

Kristin Færøvik er administrerende direktør i Rosenberg WorleyParsons og har vært med helt fra den spede starten av samarbeidet, da de første skissene ble presentert.

– Fasett var tydelige fra dag én på at vi ikke kunne si noe annet enn sannheten. Vi trengte ikke finne på ting om oss selv, gjøre stunt eller tenke på gjøre ting vi ikke tror på. Sannheten er alltid interessant. Det setter vi stor pris på, sier hun.

 

Å utfordre det etablerte
Sammen etablerte Rosenberg og Fasett ganske raskt noen retningslinjer for Rosenbergs måte snakke på: Det må være sant for å være troverdig. For å utfordre det etablerte, ble istedenfor sannheten presentert på nye måter og i nye kanaler – også steder bransjen selv regner som mindre troverdige.

– Fasett har aldri vært redde for å presentere utfordrende løsninger. De har aldri vært redde for å utfordre oss tradisjonelle ingeniører og det har gitt oss et større mot etter hvert, sier Færøvik.

 

– En enorm indre stolthet
Det nye kommunikasjonskonseptet gav også et helt uventet resultat på Rosenberg og menneskene der, ifølge Færøvik:

– Vi trodde ikke effekten av et kommunikasjonskonsept skulle bli så sterk og så inderlig. Alle på Rosenberg tror på det og det gir oss en enorm indre stolthet: endelig er det satt ord på hvem vi er. Og akkurat dét har gjort noe med absolutt alle her på Rosenberg.

Kristin Færøvik er ikke tvil om at markedsføringen er effektiv:
– Nå bruker vi mindre tid på å fortelle hvem vi er – vi forteller heller om hva vi kan gjøre. Det sparer oss for arbeid, slik at vi heller bruker tiden på det vi skal, nemlig ekte engineering.

 

Vi gleder oss til årene framover sammen – ingen grunn til å gi seg med dette, Rosenberg. Snarere tvert imot!

Ingenting slipper unna en ekte ingeniør!