f-blogg

f–blogg er et forum for debatt, subjektive meninger og personlige synspunkter. Alle bidragsyterne er selv ansvarlige for det som publiseres, og syns­punkter/meninger er ikke nødvendigvis sammenfallende med Fasett/Fasett-ansatte sine. Bloggen er ikke forhåndsredigert og har som sådan intet å gjøre med Fasett. God lesning!

Content marketing. Branded content. Innholdsmarkedsføring. For noen er dette fortsatt bare trendord uten særlig innhold. Men, for å være en relevant merkevare i 2015 er det i stor grad innhold av god kvalitet det handler om. 

Det begynner å bli en stund siden innholdsmarkedsføring ble et ord som frekventerte hyppig i markedsføringskretser. At noe blir sagt mange ganger betyr ikke at det automatisk øker i viktighet, men viktigheten av godt innhold er langt mer enn en forbipasserende trend. Dette fikk vi i Fasett også bekreftet på SXSW Interactive (en av verdens største teknologikonferanser) i mars, der mange samtaler/foredrag dreide seg om dette. Her ble viktigheten av å lytte, forstå og nå kunden med relevant innhold gjentatt flere ganger, og det ble også vist til de store investeringene som gjøres i form av både tid og teknologi for å oppnå dette.

I 2020 kommer det til å være fem ganger så mye informasjon på internett som det er i dag. Og nettopp dette, at det strømmer over av tekst og bilder, er årsaken til at du må hevde deg på innholdssiden.

Om man kaller det innholdsmarkedsføring eller andre ting, er ikke så viktig. Viktigheten ligger i at godt innhold selger produktet ditt, det skaffer deg de kundene du trenger for å skape eller opprettholde et godt resultat.

Godt innhold er ikke basert på synsing. Det handler ikke om hva du eller jeg liker, men om målinger og fakta. Kunnskap om hva kundene dine faktisk vil ha, og hva de synes er nyttig.

Godt innhold gjør det mulig for kundene dine å finne deg. Det er dessverre ikke slik at man er verdens navle selv om både nettside, Facebook og kanskje også en Instagram-konto er oppe og går. For hva skriver du, hvordan gjør du deg søkbar?  En merkevare må være både synlig, attraktiv og konsekvent for å holde på kundene i dag. Og for å være synlig i dag må du være det kunden søker etter – akkurat når de trenger det.

Godt innhold gir resultater! Konsekvens i alle kanaler krever god planlegging og engasjement, og gjør du det riktig vil du se resultater. Som byrå er oppgaven til Fasett fortsatt å gjøre merkevaren din relevant, interessant og attraktiv. Noen ting er altså slik det alltid har vært, selv om markedsføringsbildet i dag er mer komplekst.

Ta gjerne kontakt dersom du vil vite mer!

Tor Anders Voldsund er digital rådgiver i Fasett. Han har erfaring som konseptutvikler, innholdsprodusent og prosjektleder for digitale løsninger, og har også spesialisering i innovasjon og endringsledelse fra NTNU.