Burger by Birger, Branding by Fasett

En app som erstatter (minst!) tusen ord

Strategisk co-pilot for Stavanger Lufthavn, Sola

Strategisk kommunikasjon, langsiktig merkevarebygging og et vedvarende glimt i øyet: Slik gjør vi reisen litt enklere sammen med Stavanger Lufthavn, Sola!

Oppgaven

Stavanger Lufthavn, Sola sin visjon er å gjøre reisen enklere for sine passasjerer. Disse er mange (faktisk flere enn 4 millioner i året) og de har ulike behov– noe som betyr kommunikasjonsutfordringer på flere plan.

Siden 2009 har Fasett fått bli med på reisen, og vi samarbeider tett med Avinor for å lage kommunikasjon som spiller på lag med både passasjerer og flyplass.

 

Reisen starter på Sola.

En flyplass er et kontrastfullt sted: noen er på sitt mest stressa allerede før de er kommet inn, mens andre gleder seg stort til å dra på tur. Som et viktig knutepunkt for næringslivet i regionen har flyplassen på Sola også en stor andel forretningsreisende med hyppige reiser.  Alle disse skal ivaretas, ha samme informasjon, og det er viktig at alle forstår. Da er det vår oppgave å være tydelige og informative, men samtidig ha glimtet i øyet som får folk til å senke skuldrene og få en behagelig start på reisen.

 

Løsningene(e)

Å gjøre reisen enklere er en mangesidig oppgave – og da blir virkemidler og kanalvalg tilsvarende varierte. I tillegg til omgivelsesdesign på flyplassen er det mange ganger like viktig å kommunisere i bybildet, på mobilen, og andre steder folk er (når de ikke er på Sola).

 

1. Vi skal gjøre reisen litt enklere – gjennom hele året.

…også i hektiske sommermåneder og like før jul, der høy puls og tilløp til kaos er flyplassvirkeligheten for mange passasjerer.

Konseptet ”Syden starter på Sola” ble utviklet for å løse behovet for kommunikasjon og passasjerflyt i en periode der det er mange flere mennesker på flyplassen enn ellers, og der en stor del av den ekstra passasjertrafikken består av barnefamilier som ikke reiser så ofte. Konseptet omfatter blant annet utendørs innsjekk og egen bagasjeinnlevering, skilting, kommunikasjon i sosiale medier og selvfølgelig også en egen Sydenlounge med aktiviteter for hele familien. En kombinasjon av kommunikasjon og omgivelsesdesign gjør reisen enklere for både den "vanlige" trafikken og passasjerene på de mange avgangene sørover.

Egil Alv Andreassen

kreativ leder/tekstforfatter

+ 47 480 97 001

egil@fasett.no

”Julegate” er et tilsvarende konsept for juletrafikken, da aktivitetsnivået (og i noen tilfeller også passasjerenes stressnivå) er høyt. I tiden frem mot jul ønsker Sola derfor å si "God jul" og med dette få passasjerene til å senke skuldrene og heller nyte julestemningen de er på vei til - allerede på flyplassen. Området rundt sentralt plasserte gater ble dekorert og møblert for ekte julestemning, med dype lenestoler og sofaer som inviterer til å ta av seg på beina og slappe av. De som trenger det får juletips og -triks, slik at de kan ordne det de eventuelt måtte ha glemt, før de tar Juleflyet helt hjem.

 

2.  Vi skal gjøre reisen litt enklere – for alle i regionen.

Stavanger lufthavn Sola er et viktig knutepunkt for kollektiv transport i Stavanger-regionen – samtidig som flyplassen har den høyeste andelen av privatbilkjøring blant de store flyplassene i landet. Men er det enkelt nok for alle å benytte kollektivtransport når de skal ut å fly? Dette resulterte i ideen med å starte opp et helt nytt kollektivt transportselskap med ambisjon om å transportere flest mulig mennesker fra Jæren ut i den store verden (via Stavanger Lufthavn, Sola): Jaerlines.

Jaerlines ble lansert som et helt nytt flyselskap, som riktignok bare hadde direkteruter på landjorda. Dette var første gang i historien at det ble satt opp et kollektivt alternativ til og fra flyplassen fra tettstedene nedover Jæren,

Jaerlines ble startet som et prøveprosjekt i 2012 – og flyr fortsatt, med et stadig økende antall passasjerer.

 

3. Vi skal gjøre reisen litt enklere – gjennom å tilby flere destinasjoner.

Ruteutvikling utgjør en viktig del av arbeidet til flyplassen, og de har en kontinuerlig oppgave med å øke folks kjennskap til direkterutene som tilbys. Vi har gjennomført flere destinasjonskampanjer sammen med Sola, med fokus på informasjon, aktivitet og synlighet i sentrum.

Kampanjen ”Nå er Paris her!” besto av utendørsreklame, blomstrende kirsebærtrær fra Frankrike, blomsterboder, radio og aktiviteter i sosiale medier under #SolaParis.

 

 

 

Direkteruten til Houston fikk også sin egen lanseringskampanje, med blant annet utendørs boards i regionen:

Se andre relevante prosjekter

Jul på Sola

Utbyggingen ‘Solaløftet’ tar form

Syden starter på Sola

Lansering av SVG airport – en egen app for Sola