Hva skal til for å lage en nettside?
Å lage en nettside er ikke gjort på 1-2-3, men om man planlegger godt er sjansen stor for at gjennomføringen blir enklere - og resultatet desto bedre.
Fasett har en etablert prosess for design og utvikling av nettsteder, som sikrer forutsigbarhet og solid prosjektgjennomføring. I tråd med vår filosofi i Fasett hjelper denne oss og deg å komme riktig og skikkelig ut av startblokken - og virkelig forstå problemet vi skal løse før vi løser det.
Vi vil være sikre på at både vi og du som kunde er enige om hva du vil - og bør ville - med nettsiden. Sikre at vi sammen har tenkt godt nok gjennom hva vi skal si og hvordan vi skal si det. Slik at vi kan gå inn i produksjonsfasen med faste skritt og et kart som stemmer med terrenget.
Styr mot det viktigste målet
Selv om du har både en bedrift og en kundegruppe, så er det likevel ikke sikkert at målet med nettsiden er krystallklart. En nettside bør selvsagt også løse flere oppgaver, men finn ut hva som er den viktigste. Er det å presentere bedriften? Eller rekruttere nye ansatte? Gjøre bedriften attraktiv for investorer? Selge til nye kunder? Eller serve dine eksisterende?
...og mål målet
Når målet er klart, finn ut hvordan du kan gjøre målet målbart. Det kan være å få 1000 abonnenter til nyhetsbrevet i løpet av den første måneden, øke salget med 20 %, eller få flere og mer relevante søkere til jobbene du har utlyst.
Du er ikke nødvendigvis nødvendig
Altfor mange – både bedrifter og personer – er opptatte av seg selv. Det er også målgruppen. Dermed er det ikke sikkert at det er viktig for målgruppen hva du "selger", men hva du kan tilby målgruppen. Der er det nemlig stor forskjell: –What’s in it for me? tenker målgruppen, noe som er åpenbart i for eksempel denne siden vi gjorde for Staysville.
For oss er en nettside nemlig mer enn bare et utstillingsvindu. Et digitalt produkt skal være en opplevelse for brukerne, og dekke brukernes behov og forventninger. Dessuten har enhver nettside, app eller landingsside sin egen identitet og skal dekke et spesifikt behov – derfor er det ingenting som heter “hyllevare” eller ferdiglagede produkter.
Bruk derfor tid på å bli kjent med målgruppen din, deres behov og ønsker, hvor de befinner seg (mentalt, i livet, fysisk og på nett), og hva du kan bidra med for å gjøre livene deres enklere og bedre.
«Vi prøver alltid å sette oss inn i målgruppens situasjon for å forstå hva som får dem til å reagere positivt på det vi leverer. Er det et spesielt visuelt grep? En fancy teknisk løsning? Er det en lekker logo eller en kompleks app? Vi prøver alltid å gi produktet det lille ekstra, men alt koker ned til at vi må forstå de menneskene som skal bruke denne digitale løsningen, og som ser løsningen for første gang.»
Kan du danse navnet ditt?
Et budskap kan fortelles på mange måter, men noen måter er alltid bedre enn andre. Men det er likevel ikke sånn at ett verktøy er bedre enn andre og passer til alle oppgaver – derfor er det viktig å vite hvordan man skal formidle ulike budskap. Formen – designet (eller dansen, om du vil) – er med andre ord ofte like viktig som innholdet.
Noen fortellinger egner seg best som en kort film, andre som tekstavsnitt eller som animasjon, mens andre ting fungerer optimalt i mindre blokker, som et kakediagram, eller som et enkelt bilde eller filmloop. Og vi hjelper deg selvfølgelig med å formidle budskapet ditt på best mulig måte - både gjennom ord og design.
Det er selvsagt mange andre ting å tenke på når det kommer til digitale løsninger. Se gjerne på noen av nettløsningene vi har laget for for eksempel Sterling, Macro Offshore og Westco. Kanskje det er her inspirasjonen ligger?
Interessert i mer web-stoff? Se også Doktor, kan det være CMS?
Og ta kontakt om du vil snakke mer om hvordan vi kan lage en ny eller bedre nettside for deg!