Kjetil 2.0

Man trenger ikke så mye for å utvikle en god idé. Et relativt velfungerende hode er ofte nok. Men for å videreutvikle en idé til noe mer trenger man ofte verktøy. Dataverktøy. Og det er her Kjetil Bjånes kommer inn i bildet.

Image asset 1

Snekkeren har sin hammer og kirurgen sin skalpell. Vi i Fasett er avhengige av at vi har Macer og programvare, skjermer og dippedutter, lagrings- og samhandlingsplattformer, som til enhver tid virker slik de skal – sånn at vi kan levere det vi har lovet våre kunder.

Den som sørger for at Fasetts fysiske og digitale maskinpark er på stell er Kjetil Bjånes i Datamind. Og de mest nerdete av oss er veldig glade når han kommer innom slik at vi kan diskutere siste oppdatering fra Apple, eller pros and cons med den nyeste iPhonen (det er vanligvis kun pros).


–Kjetil, det var kanskje ikke selvsagt at du skulle drive teknologifirma? Jobbet ikke du egentlig i reklamebyrå?

–Jo, det stemmer det. Jeg var faktisk ansatt i Fasett for snart 20 år siden. Jeg jobbet mest med tekniske ting den gang også, så veien var ikke så veldig lang til der jeg er nå. Den store forskjellen ligger nok i at jeg nå jobber mer ute hos forskjellige kunder – i stedet for bare på kontoret – og dermed treffer jeg mange kjekke folk på min vei.


–Hvem er dine typiske kunder?

–Vi har mange forskjellige typer kunder, alt fra enkeltmannsforetak til større bedrifter på 50-60 ansatte. Alt er like trivelig, det involverer jo kontakt med mennesker uansett størrelse.


–Hva holder de på med, disse kundene dine?

–Vi har kunder som jobber med reklame, arkitekter, advokater, produksjonsbedrifter, interkommunale bedrifter, frivillige organisasjoner, oljeselskap, osv. Med andre ord, en god miks. Felles for dem er at de er avhengig av dataen sin – og der kan vi hjelpe med stort og smått. Mange av disse kundene har jeg vært fast hos i 20 år, noe jeg syns er veldig stas.


–Hvilke problemstillinger eller oppdrag liker du best å jobbe med?

–Oi, vanskelig å velge, for de aller fleste oppgaver er jo spennende på sitt vis. Vi gjør jo alt fra å hjelpe brukere med BankID og andre trivielle problemer, til å planlegge og installere nettverk, servere, programvare og lisenser. For de fleste av oss er jo forutsigbarhet å foretrekke, noe som betyr at vedlikehold og oppdateringer er en viktig del av arbeidsdagen. Vi liker altså best å være ute i forkant, før trøbbelet starter. Vi er veldig opptatt av sikkerhet og backup – i tilfelle noe uforutsett skulle hende.


–Helt til slutt, det aller viktigste: Du stikker vanligvis innom oss på fredager, er det fordi vi serverer karbonader og bamsemums?

–Selvfølgelig! I tillegg til den gode fredagsstemningen! Både kylling, karbonader, sjokolade – og Fasetts nydelige vafler (Fafler, red.anm.) – er (foruten det å løse et og annet dataproblem) medvirkende til at dette er den beste dagen i uka. Men – alltid kjekt å være hos Fasett, uansett dag og hva som står på menyen.