Fasett er blitt et idéhode klokere denne høsten!
Fra noen av Norges mest kreative byråer til Stavanger (evt. Sandnes?) og Fasett. Vi har fått på plass en kreatør/Art Director som elsker gode idéer og som vet endel om hvordan de kan skape både effekt og engasjement. Ta godt i mot Torbjørn Havn!


Allsidig bakgrunn med et godt blikk
Torbjørn har en bakgrunn som gir ham flere strenger å spille på. Før Art Direction-studier på Westerdals tok han fagene historie og sosiologi på universitetet, samt fotokunst-linjen på Oslo Fotokunstskole. Resultatet er en kreatør som evner å forstå ett og annet om mennesker og samfunnet – både før og nå – og som kan det visuelle håndverket med en litt annen tilnærming enn AD’er flest.
– Jeg har aldri vært redd for å starte på noe nytt. Og jeg har heller aldri vært redd for å innse at: "Dette, dette var kanskje ikke det rette for meg." Trangen til å utforske det ukjente og la ting ta nye retninger, kombinert med evnen til raskt å velge bort det som ikke gir meg energi er nok mitt lille livstriks. Det hjelper meg å beholde nysgjerrigheten min, og gjør at jeg alltid er åpen for nye og bedre løsninger, sier han.
Ideer som gjør en forskjell
Som kreatør/AD har Torbjørn jobbet med en rekke store norske og internasjonale merkevarer som Swix, Coop, Elkjøp og SJ Norge. Men det er det som begynte som en liten PR-kampanje for Fremtiden i våre hender som er den jobben som har satt tydeligst spor hos ham:
– Vi fikk til å vise at en god idé kan flytte både folk og politikk. Det lærte meg kraften i kreativitet på ekte, sier Torbjørn om kampanjen som vant flere kreative priser, oppnådde viktige mål og førte til enormt engasjement blant folk og politikere.
Se den prisvinnende Dumbster Deli™ Dagligvare her
– Hvorfor Fasett – og hvorfor Stavanger?
– Det var et enkelt valg... Fasett er et fyrtårn, et design- og reklamebyrå som driver bransjen fremover i regionen. Og så betyr det mye for meg å flytte hjem til Stavanger, og få muligheten til å bygge videre et sterkt faglig og kreativt miljø jeg har fulgt på avstand fra Oslo endel år.


Spesialtilpasset onboarding-kit lå selvfølgelig klar til Torbjørn første dag.
– Men hva med de store markedsføringsbudsjettene i Oslo – kommer du til å savne dem?
– Det er heldigvis ingen sammenheng mellom budsjetter og kreativitet, snarere tvert imot. Det er inspirerende å jobbe i et miljø der rammene kan være mindre, men både behovet for og kravene til kreativiteten er mye større. Kreativitet på steroider – uten steroider, tenker jeg på det som.
Kultur for ambisjon
Med erfaring fra norske byråer som WAL, Publicis Kitchen, ANTI og SMFB har Torbjørn sett hele spekteret – fra kompromissløs reklameutvikling om én eneste idé som aldri kan bli god nok til storproduksjon av markedsføringsmateriell som skal flytte varer ut av butikk, 24/7. – Denne erfaringen har lært meg både det ene og det andre om hvor viktig det er å bygge en kultur der folk snakker sammen på rette måten. Den gode ideen oppstår ofte i en samtale, hvis man tør å utfordre hverandre ærlig og engasjert – og ha et tydelig, felles mål.
Målet til Torbjørn forresten, det er klart og tydelig:– Fasett skal hevde seg både nasjonalt og internasjonalt i kreative konkurranser de neste årene!
Ikke bare AD
Når han ikke jobber, finner du Torbjørn i joggeskoene, over brettspillet, på kjøkkenet eller med en fiskestang. Han beskriver seg selv som en som alltid trenger et nytt prosjekt.– Jeg klarer ikke å kjede meg. Enten leser jeg, lager mat eller lærer meg en ny hobby. Det gir meg energi, og den tar jeg med meg på jobben.

Oppsummert:
Fasett er blitt et idéhode klokere med ansettelsen av Torbjørn. Og både vi og kundene våre får nå en kreatør/AD som kombinerer en allsidig erfaring med et klart strategisk blikk. Og som ikke er redd for å tenke stort, noe vi ikke er ukjente med her i Fasett heller.