En bank for de unge
Flekkefjord Sparebank, en av landets eldste sparebanker, ønsket å vise at de også er en bank for de mellom 18 og 34.
Hvordan kunne banken ta en tydeligere posisjon i ung-segmentet i regionen? Fasett fikk jobben med å utvikle en egen ung-strategi og tilhørende kampanje.
![Ima206393 1](https://fasett-web.imgix.net/2-Jobber/Flekkefjord-Sparebank/UNG/ima206393-1.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=600&q=85&w=600&s=9a767d6a6b0442fda5dba436fdba5d6f)
![Ima129468 1](https://fasett-web.imgix.net/2-Jobber/Flekkefjord-Sparebank/UNG/ima129468-1.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=600&q=85&w=600&s=7f68000c5be95826e457647212a44fb7)
Ordet «ung» en viktig del av strategien
En viktig del av strategien var å gi ordet «ung» en mer fremtredende rolle i all kommunikasjon rettet mot unge. Ordet ble «logofisert» og omgjort til et grafisk element, med et mål om å oppnå god synlighet, umiddelbar gjenkjennelse og økt relevans hos målgruppen.
![Case fallback](https://fasett-web.imgix.net/2-Jobber/Flekkefjord-Sparebank/UNG/Case-fallback.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=674&q=85&w=600&s=1f6db6ba779b7fcdf023eb8e7262e2be)
Kampanje i sosiale medier
Hovedbudskapet i kampanjen var sterkt forankret i bankens merkeløfte: «Her for deg. Der du er.». Målgruppen kunne være alt fra tidlig etablerte og boligeiere, til å ha friår og fortsatt bo hjemme hos foreldrene. Derfor var det også viktig å minne om at banken er her, uansett hvordan livssituasjonen din ser ut.
![Some fallback 1](https://fasett-web.imgix.net/2-Jobber/Flekkefjord-Sparebank/UNG/Some-fallback-1.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=600&q=85&w=600&s=c195722c7880aea3a5301c849df4ff08)
![Some fallback 2](https://fasett-web.imgix.net/2-Jobber/Flekkefjord-Sparebank/UNG/Some-fallback-2.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=599&q=85&w=600&s=e468027f8070ae798c8deb149cec2024)
Et klart og tydelig språk
Mange i målgruppen opplever bank og økonomi som komplisert. Banktjenester er ikke noe de nødvendigvis har et forhold til. Et enkelt og tydelig språk ble derfor en sentral del av strategien. Istedenfor å snakke om å «avtale et møte med en finansiell rådgiver» oppfordret vi heller til å booke «en gratis pengeprat» på bankens nettsider.
![Nettside](https://fasett-web.imgix.net/2-Jobber/Flekkefjord-Sparebank/UNG/Nettside.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=335&q=85&w=600&s=eea0a398fe17c7a3505c876a449e78b8)
Kampanjen ble også implementert i bankens lokaler. Det ble laget egne vindusplakater, både grafiske og med foto, som fikk pryde bankens lokaler. I tråd med bankens bildestil ble det valgt ut et knippe bilder som skulle representere et bredt mangfold av livssituasjoner.
![Plakater](https://fasett-web.imgix.net/2-Jobber/Flekkefjord-Sparebank/UNG/Plakater.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=565&q=85&w=600&s=4f6508b3549f05b196d2f7bc23ed3770)
![Bunn fallback](https://fasett-web.imgix.net/2-Jobber/Flekkefjord-Sparebank/UNG/Bunn-fallback.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=337&q=85&w=600&s=df3b2bca102edd37a0960dbcfa30373d)