Langsiktig og kortsiktig - ja takk, begge deler
Etter tre år på kundesiden er Maren Aadnøy Goa tilbake i byråverden – denne gangen som rådgiver og leder for forretningsutvikling i Fasett. Med ferske erfaringer fra rollen som CMO i en gründer/tech/scale-up-bedrift, har en av byråbransjens dyktigste strateger nå med seg nye perspektiver på hvordan markedssjefer best kan rigge seg i en tid der alt er i endring.

– Det skjer så mye, og det skjer fort. Vi har snakket om endring lenge, men nå merkes det virkelig. Kunstig intelligens, nye søkevaner, plattformer i konstant utvikling. Det krever mer enn noen gang at markedssjefer klarer å balansere det kortsiktige med det langsiktige, sier Maren.
Prioritering er ferskvare
Hun peker på noe som ofte høres enkelt ut, men som er krevende i praksis: Prioritering.
– Som markedssjef har du alltid hundre baller i lufta. Men alt kan ikke være like viktig. Jeg lærte hvor avgjørende det er å ha en god, fleksibel plan – og ikke minst: at den planen er forankret i tydelige mål. Å jobbe med OKR eller KPI-er tidlig i prosessen gir retning og trygghet. Det hjelper deg å si ja til det som virkelig betyr noe, og nei til alt det andre.

Merkevarebygging er ikke «nice to have»
I en tid hvor mange kjenner på presset etter raske resultater, minner Maren om hvorfor merkevarebygging fortsatt er en av de beste investeringene du kan gjøre.
– Jeg forstår godt at det frister å kjøre på med aktiviteter som gir umiddelbare klikk og konverteringer. Men uten et solid merkevarefundament, blir det ofte kortvarig. Merkevaren er det som skaper tillit, gir deg posisjon, og gjør at kundene husker deg, også i morgen.
Endrede søkevaner
Maren forteller at noe av det som har endret seg mest, er måten folk søker etter informasjon på.
– Det man tidligere ville brukt Google til å finne svar på, spør man isteden ChatGPT om. Det krever at vi jobber med søk og synlighet på en litt annen måte. I tillegg ser vi at sosiale medier som TikTok og Instagram i større grad fungerer som søkeplattformer. Særlig blant de yngre, som bruker plattformene til å gjøre research på alt fra produkter og tjenester, til anbefalinger og tips.

En ny tid – og nye muligheter
Selv om Maren mener det er mer krevende å jobbe med markedsføring, er hun også mer optimistisk enn på lenge.
– Det er nå vi virkelig kan gjøre en forskjell. De som evner å kombinere data og innsikt med kreativitet og tydelige prioriteringer, kommer til å stå sterkere enn noen gang. Og de som tør å tenke langsiktig, selv når det stormer, de bygger noe som varer.
---
PS, for å holde oss oppdatert på det som skjer i mediemarkedet jobber vi tett med vår mediebyråpartner, Beagle. Ved hjelp av dem kan vi tilby spisskompetanse og en mer helhetlig strategi tilpasset ny teknologi og trender i markedet.
Vil du ha hjelp til å komme i gang, enten det er med målbilde, markedsplan eller strategiske tiltak? Ta gjerne kontakt med Maren og gjengen i Fasett.

«Vi har snakket om endring lenge, men nå merkes det virkelig (...) Det krever mer enn noen gang at markedssjefer klarer å balansere det kortsiktige med det langsiktige.»