Ny kampanje ga rekord for Menn i helse
For menn som står utenfor arbeidslivet finnes det en helt unik mulighet: Menn i helse. Det er et samarbeidsprosjekt mellom blant annet NAV og kommune som gjør det mulig for menn å omskolere seg til helsefagarbeider gjennom et tilrettelagt utdanningsløp.
Det er noe flere burde vite om.
Sammen med mediebyrået Beagle fikk vi i oppgave å utvikle en kanalstrategi og kampanje spisset mot en smal, men tydelig definert målgruppe: menn registrert hos NAV i alderen 25 til 55 og oppover. Hvordan skulle vi fortelle om denne muligheten, og få flere motiverte kandidater til å søke om å bli tatt opp som helserekrutt i 2023?
For badboys, tøffelhelter og alt imellom
Med bilder av ekte jobbsituasjoner og tillitsvekkende fjes fikk vi gitt potensielle søkere et glimt av det som kunne bli deres helt nye jobbhverdag. I tillegg til digitale annonser ble det supplert på med filmer av helserekrutter som fortalte sine historier og erfaringer med Menn i helse. For både unge og godt voksne kan det å sette seg på skolebenken virke fjernt og skummelt. Inkludering, fellesskapsfølelse og fokus på motivasjon til å komme seg ut i jobb ble sentralt i kommunikasjonen. Budskapet ble formidlet på en humoristisk og annerledes måte, slik at målgruppen skulle føle seg sett og inkludert. For i Menn i helse er det plass til deg uansett hvem du er.
En utvidet kanalstrategi
Vi vet at familie og venner kan påvirke yrkesvalg, og at deres meninger betyr noe. Å nå ut til samboere og ektefeller, NAV ansatte, foreldre, tidligere kolleger og andre potensielle påvirkere i målgruppens nettverk ble derfor en viktig del av kanalstrategien.
Flere aspirerende rekrutter på vei inn i helsesektoren
I dag ligger det an til ny rekord, og kombinert med riksdekkende oppmerksomhet i media har kampanjen bidratt til over 1000 påmeldte søkere. Aldri før har så mange vært interessert i å bli helserekrutt og få en jobb innen helse!