Hva er kreativitet?
Det har blitt sagt og skrevet mye om kreativitet. Noen hevder at en kreativ person egentlig bare er et voksent barn, mens Einstein visstnok skal ha sagt at kreativitet er intelligens som har det moro.
Morten Ek er tekstforfatter og kreatør i Fasett. Her skriver han om kreativitet og hvordan du kan utvikle din kreative evne ved å akseptere dårlige ideer på veien til de virkelig gode.
Jeg er av den oppfatning at kreativitet handler om å tørre å gjøre feil. Bomme, bomme og bomme, helt til du treffer. For når du har bommet lenge nok (med andre ord; når du har fylt skisseblokken med sjokkerende mange dårlige ideer) dukker de gode ideene opp.
For å tørre å gjøre feil må du være trygg på deg selv. Og her kommer Dårlig nyhet #1: Trygghet kommer dessverre ikke av seg selv. I starten av karrieren var jeg livredd for å dumme meg ut. Jeg ville alltid komme med den gode ideen med én gang.
Det hendte selvsagt svært sjeldent.
Som i aldri.
Og jeg ser det samme nå, etter flere år med grubling over altfor hvite og tomme ark, at unge kreatører legger et enormt press på seg selv på grunn av en misforstått oppfatning om at den første ideen man kommer med skal være den beste. Den eneste. Den unike. Sorry, folkens, det er ikke sånn det er.
Det handler om volum.
Og da er det tid for Dårlig nyhet #2: Volum skapes best sammen med andre. To eller flere mennesker skal altså låses inn i et rom og pepre hverandre med dårlige ideer. Noen som syns det er en god idé? Å blottlegge all sin manglende kunnskap og idétørke overfor et annet menneske? (Ikke så mange hender i været nå, nei.)
For det å tørre å gjøre feil sammen med andre er ubehag, kvalme og svimmelhet på speed.
Det er derfor jeg liker Einsteins syn på saken. For kreativitet handler om kunnskap. Om å ha a) nok kunnskap om den oppgaven du skal løse, de problemene du skal nøste opp i, den gordiske knuten du er blitt bedt om å knyte opp, hugge eller skyte, og b) nok kommunikasjonsfaglig kunnskap til å løse oppgaven på en måte som gjør løsningen forståelig for målgruppen den er ment for.
I Fasett har vi en setning som ifølge ryktene alle ansatte har tatovert på underarmen: «Vi er et kommunikasjonsbyrå som med kreativitet, mot og kunnskap løser oppgaver og skaper verdi for kunden.» Tre viktige ord som både jobber sammen, men som også står på hverandres skuldre.
Kreativitet, mot og kunnskap – men størst av disse er kreativiteten.
Så når du skal i gang med kreativt arbeid, vit at det ikke nødvendigvis er gjort i en fei, og ta med deg disse to rådene på veien:
1. Bruk tid på å forstå problemet du skal løse
2. Forvent motstand, frustrasjon og håpløshet, og finn deg en makker du kan ha det håpløst sammen med
Før eller siden (mest sannsynlig siden) vil den Den gode ideen dukke opp.
Lykke til!
Vil du vite mer om hvordan vi jobber med kreativitet, eller hva kreativitet kan løse? Gi et lite pip 🐦