Total rebranding av Heimdal!

Revitalisering av merkevaren til en fondsforvalter med blikket rettet oppover

About "Total rebranding av Heimdal!"

Fasett fikk våren 2025 oppdraget med å bistå Heimdal med å utvikle og foredle merkevaren. Fondsforvalteren opplevde at de var i ferd med å vokse ut av dagens merkevareidentitet og så samtidig behovet for å etablere et solid merkestrategisk grunnlag å håndtere forventet vekst de kommende år.

En revitalisering med røtter og retning

En grundig prosess ble etablert og i løpet av sommeren 2025 ble grunnlaget lagt og «nye» Heimdal tok form. Ny merkestrategi, visuell identitet, tone of voice og verdier ble utviklet og alt samlet i en helt ny, omfattende web – eller «home of the brand», som vi gjerne sier i Fasett.

Ny merkeidentitet ble skapt

Første leveranse fra Fasett i fase 1: en ny visuell identitet. Sammen med Heimdal måtte vi oversette deres merkeverdier til et gjenkjennelig og differensierende uttrykk på tvers av alle flater og kontaktpunkter.

En spire av noe større

Symbolet er kjernen i den nye identiteten: En stilisert, geometrisk H som også kan ses på som en spire. En form som på sitt enkle og kraftfulle vis uttrykker å begynne i det små og være tålmodig. Formen er vennlig, men bestemt. Akkurat som Heimdal.

Farger som gir næring

Fargepaletten tar utgangspunkt i det som får ting til å spire: jord, næring, vann og luft. Et litt utradisjonelt, men bevisst valg i en kategori som ofte preges av kalde og nøytrale uttrykk. Sekundærpaletten er noe større enn det som vanlig er, for denne brukes funksjonelt og aktivt av Heimdal, blant annet i grafer, kurver og visualiseringer og åpner for variasjon uten å miste gjenkjennelighet og identitet.

Typografi med karakter

I Heimdals nye visuelle identitet kombineres fontene Suisse og Ricordi Allegria som gir en god balanse mellom det tydelige (tall og tabeller må dekodes raskt!) og det uttrykksfulle (fine tall, bokstavelig talt). Fonten Ricordi brukes eksklusivt på tall og tegn, og gir grafer, diagrammer og designelementer et eget særpreg.

Grafisk system bygget for vekst

Formprogrammet bygger videre på identitetens grunnidé: Grafiske elementer som stiliserte søyler, linjer og organiske figurer skaper dynamikk og kontinuitet. Alt er bygget opp av de fire hovedfargene – og tilpasset ulike bruksflater med tanke på funksjon, fleksibilitet og Heimdals identitet.

Alt samlet på ett sted:

Heimdals nye hjem, den oppdaterte nettsiden heimdalfondene.no, er utviklet i samarbeid med Grensesnitt og fungerer som en funksjonell forlengelse av den nye identiteten.

Her kommer kundene inn i «butikken Heimdal», inn i en tydelig struktur, hvor alt av oppdatert informasjon om tall, fondskurser, markedsrapporter og Heimdal selv ligger lett tilgjengelig i et gjenkjennelig formspråk.

«Samarbeidet med Fasett har vært både inspirerende og lærerikt. De fanget essensen i Heimdal og oversatte den til en identitet som speiler både verdiene og ambisjonene våre, og som vi virkelig kjenner oss igjen i»

- Henriette Hoff Sandvaag, daglig leder i Heimdal

Trust the brand!

Heimdal er et godt eksempel på hvordan Fasett bidrar med kunnskap om merkevareledelse, design og kommunikasjon for å styrke selskapers branding. Vi har flere gode eksempler her, men vi tar også veldig gjerne en samtale om verdien av strategisk merkevarebygging over en kopp kaffe hos oss midt i Stavanger sentrum. Kontakt rådgiver/daglig leder Pål Hjorth Berge for en prat!