Hun med hattene

Sara Westergaard Karlsen kan være mye, men du vet alltid at du får Sara – uansett hvilken hatt hun har på seg.

En utdanning innen visuell kommunikasjon med spesialisering på motion design viste seg å være et smart valg, for denne kunnskapen har gitt henne svært variert erfaring. I Fasett har vi blant annet brukt henne som motion designer på Staysville, og som filmfotograf og klipper for Rogaland Sparebank, men – som man sier på TV-shop: vent, det er mer!

Launchfilm fallback
Lansering oppussing

–Så, Sara, la oss begynne med det grunnleggende: hvem er du, sånn egentlig? Eventuelt, hva er du?

–Tja, si det. Jeg er en motion designer som etter hvert har gjort veldig mye forskjellig. Jeg jobber mye innen kulturfeltet, spesielt med artister innen synthpop og jazz, men også med mer kommersielle designkunder, da ofte som underleverandør for ulike byråer.

MOYKA VISUALS 1
Apparatconf 4

Børs og katedral

–Er det forskjell på å jobbe for en artist og en kommersiell aktør?

–Ikke nødvendigvis, uavhengig av hvilken kunde jeg jobber med så liker jeg først og fremst å tenke på meg selv som designer. Det er den faglige bakgrunnen min som definerer hvordan jeg tilnærmer meg prosjektet, uansett hva det er.


–Og hvordan gjør du det?

–Forskjellen ligger nok mest i hvilke roller jeg tar på meg. Kunstneriske prosjekter har typisk prosesser som går i rykk og napp og krever litt flere hatter på et hode enn de kommersielle, så jeg sjonglerer i større grad flere oppgaver. Til gjengjeld får jeg prøve meg på mye nytt i slike prosjekter, og får være med på veldig kjekke ting, som turnéer.

Hatt over hatt

–Hva er det som driver deg?

–Jeg har som mål å bidra til å skape prosjekter som henger sammen på tvers av medier, flater og opplevelser, og ønsker alltid å tilføre noe nytt til prosjektene, enten det er gjennom kreative eller tekniske løsninger. Uansett skal det neste prosjektet være et lite hakk bedre enn det forrige. Sara jobber med både motion graphics, live action video, illustrasjon, grafisk design, fotografi og interaktivitet og opplevelse. Og det er kanskje her det med hattene kommer inn.

MOYKA PMS 3
Dossi EP 5000px

–Har du satt opp noen regler for deg selv? Finnes det roller og prosjekter du ikke ønsker, eller som du absolutt vil ha?

–Altså, i et prosjekt kan jeg ta ulike roller, det kommer an på prosjektet. Så jeg gjør alt fra å styre en prosess sammen med en kunde som er ukjent med designprosesser og visuell kommunikasjon, til å få et bearbeidet storyboard fra kreatører i et reklamebyrå som tydelig vet hvor de vil – men som trenger en filmfotograf eller motion designer. Jeg ser jo at jeg i de kommersielle prosjektene i større grad kan fokusere på å gjøre færre ting ekstra bra, og har gleden av å kunne jobbe med andre som er gode på andre fagfelt. Man skal jo ikke se vekk i fra at flere kloke hoder ofte klarer å koke i hop kule ting!

Takk for praten Sara - vi gleder oss til fortsettelsen! (Og apropos kule ting, dere, sjekk gjerne ut instaen til Sara.)

---

PS, det du nettopp har lest her, er den ferskeste artikkelen i "Framsnakk"-serien vår. Her presenterer vi briljante mennesker og flinke selskap vi jobber med – og gjerne vil gjøre mer med. Har du også lyst til å jobbe med oss? Gi oss et vink, da vel!