About "Staysville – nytt navn, ny profil, nytt alt!"
Hvis du ennå ikke har overnattet i Staysville, så er ikke det så rart, siden Staysville er det helt nye navnet på en kjede med leilighetshoteller i Stavanger. Men forhåpentligvis får du lyst til å ta en natt eller to i Staysville etter å ha lest denne eminente og forlokkende beskrivelsen ment for et vakkert, empatisk og intelligent menneske som deg<3
Selskapet MMKS Eiendom har drevet leilighetshotell i Stavanger i mange år. Men på et tidspunkt (nærmere bestemt på den høyre delen av tidslinjen som går fra The Big Bang og til i dag) innså de at de burde gjøre noe med navnet sitt – og ikke minst samle alle leilighetene under én og samme paraply (mer om paraplyer lenger nede).
Fasett fikk jobben med å utvikle navn, logo, grafisk profil, kommunikasjonskonsept, tone of voice, nettsider, og skiltsystemer til alle leilighetene. (Puh!) Blant annet.
Staysville blir Staysville
Når man leter etter rom i herberget, enten det er på Booking, Expedia eller Google, står tilbudene i kø, så det å skille seg ut er essensielt for å fange oppmerksomheten til mulige gjester. Vi innså dermed at vi måtte gjøre noe helt spesielt for å stå ut blant hundrevis av generiske tilbydere av overnattinger.
I jakten på den nye merkevarens personlighet, fant vi fort ut at søskenparet som står bak selskapet representerte en helt spesiell serviceinnstilling, gjestfrihet og familiær varme i måten de driftet selskapet og leilighetene på. For bak målet om å skille seg ut lå et genuint ønske om å gi gjestene en opplevelse av å bli tatt spesielt godt vare på – i en leilighet som ikke er deres egen, men som føles sånn. Det var denne holdningen og gjestfriheten vi ville bygge merkevarens identitet på.
Blant hundrevis av navnealternativer bestemte vi oss derfor for det konstruerte navnet Staysville, for i det navnet lå et helt nydelig potensial: Vi kunne utvikle et helt eget univers!
Da navnet var opplest og vedtatt begynte vi å jobbe med logo og grafisk profil. Vi valgte Vesterbro som teksttypo, og Larken som typografi til logo. Logosymbolet er inspirert av en stor måne over et hustak, og at det også ser ut som et nøkkelhull er selvsagt en ren tilfeldighet.
Fargemessig la vi oss på en stil som gjør at vi skiller oss ut blant andre leilighetstilbydere, men det var også et poeng å tilføre leilighetene varme gjennom fargepaletten. Staysville er nemlig ikke som de sedvanlige kliniske, upersonlige tretten-på-dusinet leilighetene – vi ville veldig gjerne ønske gjestene «velkommen hjem», og gi de tilreisende en følelse av – som vi skriver i kommunikasjonen; An apartment that’s not your apartment*
*but feels like it.
Staysvillesk
Vi jobbet mye med Staysvilles tone of voice, altså måten merkevaren snakker på, for målet var at Staysville skulle oppleves helt annerledes enn andre (les: kjedelige) overnattingssteder. Vi skapte en verden med karakterer (heisan Wee Klein, Sir Lookalot og Aunt Åsta), som hadde vært innom Staysville i løpet av de siste ti millioner år, og lot flere av disse komme med tips og anekdoter til våre gjester.
I kommunikasjonen tok vi inn en asterisk (*) og dermed kunne vi både fortelle noe funksjonelt/rasjonelt/taktisk, samtidig som vi kunne supplere med noe mer lekent som tydeliggjorde merkevaren og tone of voice. Vi sørget for at denne tonaliteten gjennomsyret all kommunikasjon, fra web, via innsjekkingsrutiner, til små easter eggs i leilighetene.
De tre leilighetsbyggene i Stavanger fikk navn som indikerer historier og levde liv i Staysville (og som gjør at de skiller seg ut på f.eks. Expedia) og tone of voice ligger også i detaljer som cookie- og 404-meldinger på nettsiden.
«Å jobbe med Fasett har vært som å finne en forretningspartner mer enn en tjenesteleverandør. Vi har bygget et solid vennskap gjennom prosjektet, og jeg har alltid følt meg i trygge hender gjennom hele reisen.»
Staysville city limits
Lysskilt med Staysville-logoen, som skulle forsikre gjestene om at de hadde kommet til riktig sted, ble montert på alle leilighetsbyggene. Det ble også laget nummerskilt til hver av leilighetene, i tillegg til velkomstskilt som på en humørfylt måte forklarte hvordan kodelåsen fungerte.
For å sikre at Staysville-opplevelsen ble ivaretatt gjennom hele kundereisen, tok vi i bruk tilgjengelige flater i leilighetene, for selvsagt måtte merkeopplevelsen fortsette i det fysiske rom!
Inngangspartier, baderomsdører, kjøleskap, dørhåndtak, kriker og kroker ble krydret med små kort og lapper. Her kunne man lese korte, finurlige historier fra Staysville-universet, formidlet i Staysvilles tone of voice.
Staysvilles world wide web-side
Etter å ha tryllet fram nytt navn, logo, visuell profil og en distinkt tone of voice var det selvsagt tid for å utvikle en internettside hvor leiligheter kunne bookes over en lav (og høy) sko.
Siden er fargelagt i den distinkte og lekre Staysville-paletten, det grafiske nøkkelhull-elementet er tydelig med, og tone of voice (inkludert asterisk*) er selvsagt også hjertelig til stede.
De ulike leilighetsbyggene har fått unike og personlige navn, og bookingen av disse gjøres enkelt og funksjonelt via kartet, eller gjennom en flytende "bookingboble" som følger brukeren opp og ned langs skjermen (helt utrolig hva som går an). Vi reiste også rundt til ulike steder i regionen for å lage Staysvilles egen Stavanger-guide. Det var meget hyggelig.
Staysvilles gavebutikk
«Men hva med paraplyene?» tenker du kanskje nå. Yepps, vi lovet mer paraplyinfo, og endelig; her kommer det. Bla nedover for å se fargebilder av noe av det som møter Staysvilles gjester.
«Fasett har vist effektivitet, punktlighet, og en imponerende evne til å lese kundens behov, i tillegg til en kreativitet som er fra en annen planet! Allerede fra vårt første møte hjalp de meg med å definere ideene jeg hadde på hjertet, men ikke kunne sette ord på. Steg for steg formet vi 'Staysville', en merkevare jeg er utrolig stolt av å stå bak.»
Har du et hotell borti gata som trenger å omprofileres, eller andre kommunikasjonsbehov, ta gjerne kontakt med Aleksander Eikeberg.