Noe helt nytt – som vi kjente fra før

About "Noe helt nytt – som vi kjente fra før"

Da vi våren 2024 mottok nyheten om at Den Gule Banken (Sandnes Sparebank) og Hjelmeland Sparebank skulle slå seg sammen, fikk vi samtidig vite at navnet skulle være Rogaland Sparebank. Alright, assosiasjonene som lå i det nye navnet vitnet om ambisjoner. Det likte vi!

Det var ingen overraskelse at vi ganske tidlig i idéprosessen dro den klassiske Arbeiderparti-slageren «By og land hand i hand» opp fra hatten, for til og med gamle Magnus Lagabøte laget jo i sin tid én landslov og én bylov – det var jo tross alt forskjell på folk.

Men både 1933 og 1276 var lenge siden. For var det egentlig snakk om by og land? Det var jo ikke «de» mot «oss». Det var ikke olje og vann som skulle blandes sammen. Det var to banker, med hyggelige, dyktige folk bak skranken, som skulle bli én.

Film/foto

Sara Westergaard Karlsen

Musikk

Håvard Rosenberg

Fortellerstemme

Ole Christoffer Ertvaag

Skiltproduksjon og -montering

BRKLYN

Image001

Det teases

Nyheten om sammenslåingen var allerede ute i nyhetsmedier og finanskretser, men siden vi ikke kunne si noe før fusjonen formelt var godkjent av Finanstilsynet, måtte den teaserkampanjen vi hadde planlagt å lansere før sommerferien begrenses til et absolutt minimum.

Det betydde at avsenderidentitet (logo) måtte fjernes, og vi kunne ikke engang si hva det gjaldt. Men, du skulle være temmelig lite interessert i bank for å ikke skjønne hvem vi snakket om på denne boardsen.

RSB teaser ostervag2 1

Det filmes

I løpet av våren spilte vi inn en film som viste hva Rogaland Sparebank skal være – og for hvem. Vi laget en hyllest til alle de store, små og rare tingene, folkene og stedene som utgjør Rogaland, og fortalte gjennom filmen at denne nye banken – som vi kjenner fra før – er en bank for alle.

Lansering bil
IMG 0037 2 1
IMG 0080 1
Lansering oppussing

Filmen ble redigert til både lange og korte versjoner, høydeformat og breddeformat, slik at den fungerte på både kino og i små mobilbannere.

Det fotograferes

Mens vi var på filmopptak gjorde vi også fotoopptak av enkelte scener, og disse fotoene ble brukt på annonseplasser hvor levende bilder ikke var et alternativ.

Webbanner Fallback
DSC04540 1
IMG 5411 1

Det omprofileres

Når en bank – eller en hvilken som helst bedrift – skal omprofileres, er det mange kommunikasjonsflater som må endres. Visittkort, nettsider, brevark, kontorfasader, bekledning, sponsorobjekter (som Sola Håndball), møterom, drikkeflasker, notatbøker og så videre.

På denne svært omfattende kommunikasjonsjobben har vi vært et stort og erfarent Fasett-team bestående av både strateger, prosjektledere og kreatører. I tillegg har vi hatt med oss eksterne leverandører – noen mer hands-on enn andre – noe som gjorde at prosessen med omprofilering og kommunikasjonsarbeid gikk helt etter planen.

Skilt2
DSCF8615 Enhanced NR
DSCF8635 Enhanced NR
Skilt1

Det rigges

Datoen for sammenslåingen var satt til første august, midt under Blink-festivalen – som Rogaland Sparebank var en av hovedsponsorene for. Derfor var det spennende å se bannere, flagg og stadionreklame med ny logo bli satt opp midt i sentrum av Sandnes.

DSCF8512
Blink2
DSCF8588
DSCF8548
DSCF8568
Blink1

«I flere tiår har Fasett, som strategisk og kreativ samarbeidspartner, bidratt til å utvikle og ivareta merkevaren vår. I forbindelse med overgangen fra Den Gule Banken til Rogaland Sparebank har de nok en gang vist sin kompetanse, og igjen ser vi at vi er i trygge hender hos Fasett.»

- Marit Tesdal, Rogaland Sparebank