Hvordan vet du når merkevaren din trenger rebranding?

Bernt Henrik Kommedal er design director i Fasett. Her skriver han om hva det er lurt å tenke på når du skal rebrande merkevaren din.

Som student kledde jeg meg hver dag i det samme: Skjorte, tversoversløyfe og dressbukse. Det gjør jeg ikke nå. Jeg har lagt både skolen og tversoversløyfe-trangen bak meg. Stilen endret seg ikke over natten, men gradvis og nødvendig. For sånn er det, vi vokser og endrer oss, og noen ganger trenger vi en fornyelse eller “makeover”.

Assosiasjonene vi skaper - som person eller merkevare - er en sum av oppførsel, leveranse og ikke minst visuell identitet. Fortsatt finnes det en bit av tversoversløyfe-meg, men behovet for å se ut som en hipster-Per Fugelli har heldigvis forsvunnet.

Eksemplene på merkevarer som fornyer eller rebrander seg selv er mange, noen er gode og noen er dårlige. Noen har gjort endringen over natten, noen har brukt lenger tid. Husker du Gap sin rebranding i 2010? (Som ble reversert noen dager senere.) Eller Pepsis merkelige rebranding i 2008? (Les om Pepsi Energy Fields og Pepsi ratio her (side 19), lurer på hva Euclid ville tenkt om dette?)

Utvikling

Da Google i 2015 endret font fra “old style serif” til en ny, geometrisk font, beholdt de kjernen, fargene og lekenheten. Assosiasjonene til en “old style serif”-font sto ikke i stil med den digitale giganten selskapet er, dermed ga det mening for både forbrukere og selskapet å endre logoen, men bevare noe av kjernen. Mens da klesselskapet Gap byttet logo i 2010 glemte de både respekt for og referanse til den ikoniske logoen fra 1990. Den nye logoen varte i en uke før de etter mye kritikk tuslet tilbake til den gamle.

Så før du bytter ut tversoversløyfen, en gammel font eller en ikonisk logo er det en del ting det er lurt å tenke på.

Identitet, design og logo handler om mye mer enn form og farge. Jeg vil påstå at bak alle gode og langtlevende brands ligger et grundig strategisk arbeid, i tillegg til en solid tro på det man driver med og den man er. Det er fort gjort å bli lei av sin egen stemme og endre seg ofte, men ta deg tid til å undersøke og finne ut hva som er viktigst for selskapet/produktet/deg, og så tro på det og tør å repetere det.

Vi i Fasett prøver alltid å avdekke og sementere dette før vi går i gang med å tenke og tegne. Kartlegge hva bedriften, produktet, menneskene vi jobber med står for. Hva er de overordnede målene, strategien og verdiene for framtiden, og hvordan kan vi bruke disse for å skape en særegen og ærlig identitet?

«Så før du bytter ut tversoversløyfen, en gammel font eller en ikonisk logo er det en del ting det er lurt å tenke på.»

Merkevare

Her kommer også målgrupper inn, hvem er det vi skal snakke med? Skal vi snakke til flere enn vi gjør i dag? Eller forsterke eller ta en ny posisjon blant våre eksisterende målgrupper?

Når dette er gjort og oppsummert i en merkevareplattform begynner jobben med å visualisere og forme ord og uttrykk som innkapsler essensen av det vi vil få fram. Logoen er et naturlig sted å starte. Den er en visuell kjerne og identifikator som samler assosiasjonene vi skal få til en merkevare.

Logoen skal være gjenkjennelig på store, små, digitale og fysiske flater. Den skal si mye med så lite som mulig. Forklare noe, men ikke for mye.

Praktisk bruk av logo er også viktig å jobbe med: Hvordan oppfører den seg på forskjellige flater? Møter den krav om universell utforming? Hvordan beveger den seg?

Deretter legger vi lag på lag med identifikatorer og personlighet. Farge, form, layout, bevegelse og språk. Logoen blir levende, gir merkevaren personlighet.

Summen

Å videreutvikle en kjent profil er en balansekunst. Man skal ivareta det som er kjent og kjært, det som skaper gjenkjennelse og trygghet, samtidig som man skal gi profilen et løft som gjør den mer moderne og framtidsrettet.

Se eksempler på hvordan vi løser rebranding i praksis.

Rebranding er et godt eksempel på det vi tenker på når vi overordnet sier at vi bygger merker og løser problemer ved hjelp av kreativitet. Og slik skaper vi verdi og vekst for både kundene våre og oss selv.

Lurer du på noe om rebranding? Ta kontakt, så tar vi en kaffe. Kanskje jeg stiller med tversoversløyfe.