Ny motion designer på huset
3D-animatør og motion designer Børge Myrnes har fått fast plass i Fasetts lokaler. Det er gode nyheter både for oss i Fasett og for kundene våre!
Det er jo ikke nytt at vi samarbeider med deg, så hva er det som er nytt nå?
Det blir et tettere samarbeid enn før. Fasett har behov for hjelp på motion design-fronten, og jeg får sjanse til å komme inn i prosjektene tidligere enn før. Jeg ser frem til å jobbe tettere med Fasett, være med i idéfasen i stedet for å bare få et oppdrag på mail.
Du er 3D-animatør og motion designer. Hvordan havnet du på den hylla?
Jeg har alltid vært interessert i design, og jeg studerte multimediedesign hvor jeg lærte mer om animasjon og 3D. Etter studiet jobbet jeg med e-læring i Mintra i 9 år, hvor oppgavene mine var grafisk design og animasjon. Samtidig lekte jeg meg med motion design og 3D på fritiden. I 2016 fant jeg ut at det var motion design jeg hadde lyst å jobbe med på fulltid, så jeg tok fatt på frilansertilværelsen.
Hvordan tenker du når du skal visualisere noe i 3D?
Oppgaven starter ofte med å se på referanser, få ideer. Når jeg jobber i 3D er det sjelden jeg ender opp eksakt med det som var utgangspunktet. Det oppstår mye kult underveis. Dessuten er det ekstremt mye man kan lage i 3D. Du kan lage alt som finnes i den virkelige verden - og alt som ikke finnes.
Hva er det som kjennetegner god motion design?
Det handler mye om god design, bevegelse og flyt. Godt håndverk i motion design er for meg når design, animasjon og lyd harmonerer. Scenene skifter sømløst, naturlig, med flyt. For å få til det må du ha en god forståelse for design, animasjonsprinsipper og redigering.
Hva er den beste typen oppdrag du kan få?
Et oppdrag som utfordrer og som er visuelt interessant. Gjerne noe som ikke er for langt. Å lage to minutters animasjon i 3D kan være krevende om man kun er en person, du kan ikke krydre det like mye som du kan hvis animasjonen er kortere. Et godt oppdrag har også rammer. Jeg gjør en del personlige prosjekter på siden, men de blir jeg ikke alltid helt ferdig med, fordi jeg mangler rammer og deadline.
Er det noe du har gjort som du er spesielt stolt av?
Jeg er veldig selvkritisk, og det finnes elementer jeg synes er bra, men det er sjelden jeg ser tilbake og sier “Wow, det var dritbra”. Jeg ser mest fremover: Hva ønsker jeg å få til, hvordan kan jeg pushe meg selv og bli enda bedre?
Hva gjør du når du ikke designer?
Egentlig er jeg ganske sportsnerd. Før jeg studerte spilte jeg ishockey og skatet. Nå har jeg ikke lenger ledd til å skate, så nå spiller jeg bare golf. Det er litt mer bestefarsport, men det er gøy.