Tankeplukkeren
Å formidle en idé eller en abstrakt tanke kan være en skikkelig utfordring. Da er det fint å jobbe med folk som tilsynelatende klarer å plukke tankene rett ut av knollen vår.
Børge Myrnes er en sånn type. Vi mistenker ham for å være synsk, eller for å ha telepatiske evner. Men sannsynligvis er han rett og slett bare dyktig.
For når vi i Fasett skal produsere en animasjonsfilm, lager vi først et storyboard som viser handlingen i filmen. Storyboardet kan for eksempel bestå av foto hentet fra bildebaser, illustrasjoner vi naivt har tegnet med egen penn, eller det siste året – AI-genererte bilder.
Men når storyboardet skal tas videre til en ordentlig og fiks ferdig animasjonsfilm trenger vi noen som kan fortolke disse velmente, men ofte litt klønete visuelle framstillingene. Det er da vi ringer Børge. For hans mottakerapparat og antenner har vist seg å være svært kompatible med våre sendere. Han løfter våre tanker, idéer og skisser opp til et annet nivå, slik at kunden, for eksempel Offshore Norge og Collabor8, får den animasjonsfilmen de ønsker seg – og mere til.
–Børge, hvordan jobber du når du får denne type oppdrag, og hvordan er det å jobbe sammen med reklamebyråer som for eksempel Fasett?
–Jeg må si det er virkelig gøy å jobbe sammen med folkene i Fasett. Dere kommer alltid med spennende prosjekter som utfordrer og bidrar til min videre utvikling som motion designer.
–Så hvordan forløper arbeidsprosessen seg?
–Vanligvis begynner prosessen med et møte med Fasett, der vi går gjennom briefen og Fasetts tanker og ideer. Deretter følger en del research, før vi lager moodboards og storyboard som beskriver animasjonens forløp og hvilket uttrykk den skal ha.
–Kunden er vel også involvert på dette stadiet?
–Ja, på dette tidspunktet i prosessen må ting sjekkes av og godkjennes hos kunde. Så når alle er enige om planen, starter designarbeidet. Vi begynner som regel med å lage styleframes, som er bilder som representerer det endelige uttrykket. Deretter går vi over til animasjon, og det første vi gjør da er å lage en skisseanimasjon, også kjent som en animatic.
–Jøss, du får det til å høres kjempelett ut!
–Haha, det er sjelden at alt går på skinner, for det er i denne fasen kreativitet møter tilbakemeldinger og krav. Her må det som regel gjøres en del endringer basert på hva kunden vil ha. Men når animaticen så er godkjent legger vi til alle detaljene og rendrer ut den endelige animasjonen – som for eksempel denne for EPIM JQS. Det er utfordrende arbeid, men det er nettopp det som gjør at det aldri blir kjedelig. Med Fasetts ekspertise innen konseptutvikling og kommunikasjon, sammen med min lidenskap for animasjon, føler jeg vi er en perfekt match.
I dag heier vi på animatør Børge Myrnes, måtte våre hjerner kobles sammen oftere!