–Hvor er heisen?!

Spørsmålet ropes ut av filmfotografen. Art directoren og tekstforfatteren fra Fasett ser uforstående på hverandre. Det skal da ikke filmes noen heis i denne scenen?

Arne

Men nå er det ikke sånn at fotograf Arne Bru Haug i produksjonsselskapet Moxey har en aversjon mot trapper. Han står ikke og venter på et av disse små rommene med skyvedører som flytter seg vertikalt mellom etasjene i et bygg. Han snakker om haze, sånn som i den låten av Hendrix, vet du. Tåke, lizm.

For det er jo derfor vi bruker Moxey. De tenker på alt. Fra opptakssted, lysforhold, casting, rekvisitter, haze – og alt det andre vi som ikke tenker på dette, ikke tenker på. Så dermed kan vi levere fra oss et manus eller et storyboard, diskutere oss fram til en god løsning, og i fellesskap lage en film som kunden er fornøyd med.

Sammen med Moxey har vi laget alt fra store produksjoner som 100% vannkraft for Lyse, via filmer for Svanemerket, til disse filmene om kundeutbytte fra Den Gule Banken – med gule spesialeffekter. I forbindelse med produksjonen av årets kundeutbyttefilmer for Den Gule Banken tok vi en prat med Arne i Moxey.

Screenshot 2024 04 23 at 11 13 30
Screenshot 2024 04 23 at 11 12 10
Kinosal to h V1 alt fjes
Screenshot 2024 05 06 at 08 41 31

–Så, Arne, fortell oss, hva gjør dere egentlig i Moxey, og hvordan jobber dere når dere får et oppdrag?

–Oi, takk for spørsmål! Det er så mye tåke på settet akkurat nå, så jeg kan ikke se deg. Jeg får bare rope svarene ut i det tomme intet. –Det er et ganske stort spenn i jobbene vi gjør – heldigvis, og det er noe vi er veldig glade for. Vi kan både produsere filmer hvor vi leverer alt fra manus til ferdig film, eller vi kan ganske enkelt bare filme noe for andre, som da setter filmklippene sammen til hva de nå har tenkt å bruke det til.


–Er det noe dere foretrekker mer enn annet?

–Når det gjelder hva vi aller helst foretrekker, kan det kanskje være variasjonen av oppdragene i seg selv? Vi liker såpass mange forskjellige uttrykk og stiler at vi alltid prøver å tilpasse oss for å få til det vi har troen på. Det viktigste for alle er at både store og små skal få skinne i samme nydelige (mot)lys.


–Er det noen fremgangsmåter dere foretrekker mer enn andre?

–Måten vi løser jobbene på vil variere ut fra oppdragets art, men det å jobbe med reklamebyråer er noe vi liker veldig godt.


–Ok, fortell hvordan dere jobber med byråer.

–Altså, når vi for eksempel tenker på hvordan vi jobber med Fasett så tenker vi på profesjonaliteten og ikke minst tilliten. Det føles trygt å jobbe med dere. Vi blir tidlig involvert i prosessen og blir hørt på de tingene vi føler oss kvalifisert til å mene noe om. Ideene er gode, og dere ser når filmformatet passer inn. Dette er egenskaper som gjør at vi kan jobbe under veldig gode forhold og få levert ting som er bra. Opptaksdagene flyter bra og vi snakker, stort sett, samme språk. Men det er klart at når dere driver og leter etter heisen på opptak så må vi jobbe litt med tydeligheten fra vår side.


-Ah, nydelig. Enten vi velger trappen eller heisen gleder vi oss allerede til neste filmprosjekt med Moxey – da med oppdatert filmteknisk ordliste på settet!