Ikke bare-bare om batteriene havner i søpla
Sammen med en rekke aktører innen brannsikkerhet, renovasjon og søppelhåndtering utviklet vi et kommunikasjonskonsept og en kampanje hvor målet er å skape ny oppmerksomhet rundt brukte batterier, og brannfaren knyttet til feilsortering av disse.
De fleste av oss har blitt flinkere på kildesortering, men tall fra regionens avfallshåndteringsselskap IVAR viser at vi fortsatt har litt å gå på – spesielt når det kommer til batterier. Hvert år kastes nemlig over 3 millioner batterier feil. Det kan i verste fall føre til brann i renovasjonsbiler, i søppeldunker og på sorteringsanlegg. (Heldigvis er det bare-bare å teipe og levere batteriene!)
Bare-bare teip og lever!
Inspirert av den gule fargen på søppelbiler, brannbiler, arbeidstøy og refleksvester kommunisererte vi sikkerhet og varsko med positivitet. Samtidig var det viktig at konseptet var skalerbart, slik at det kunne tas i bruk av renovasjonsfolk, kommunen, brann- og redningsetater og alle andre med samme mål: Ingen batterier i søpla – i hele Norge.
Det kunne virke som om folk hadde problemer med å vite hva de skulle gjøre med batteriene. Særlig at de skulle teipes. Her var det behov for annerledes, tydelig, fysisk kommunikasjon. Kampanjen fikk derfor sin egen promo-bil! Teip-batteriet-bilen vil være på veien utover våren og promotere korrekt håndtering av brukte batterier på en svært fysisk og tydelig måte: Det er ikke noen som helst tvil om hva vi alle skal gjøre med de brukte batteriene.
Rett på sak
Både gulkledde og uniformerte var godt representert da kampanjen skulle lanseres for pressen på torget i Stavanger.
En rund og vennlig skrifttype
Kampanjen fikk sin egen typografi og grafiske elementer. De vennlige, avrundede kantene i skrifttypen speiler lyden i kampanjen; tydelig og humørfylt.