Det beste fra både fortid, nåtid og fremtid
Etter mer enn 30 år i byggebransjen har Faber Bygg AS reist mer enn bare byggverk – de har bygget tillit, tradisjon og kvalitet.
I samarbeid med Fasett har den tradisjonsrike håndverksbedriften fått en ny visuell identitet, nytt merkeløfte og verdikommunikasjon som kobler en spennende historie og spesialisert fagkunnskap med høye ambisjoner for fremtiden.

Fra innsikt til identitet
Prosessen startet med en effektiv workshop der hele Faber-organisasjonen deltok. Sammen fant vi ut hva selskapet står for, hva de er spesielt gode på, hvor de er på vei og hvordan merkevaren best kunne speile deres identitet og mål.
Innsiktene herfra la grunnlaget for en tydelig merkestrategi med et nytt merkeløfte, eller som adm. dir. Jan Arild Watne sa: – Vi ønsker oss et stammebrøl. Og det fikk de.
Faber – legger listen høyere uttrykker akkurat det Faber er kjent for: kvalitet, nøyaktighet og høye ambisjoner. Løftet danner også basis for kommunikasjon knyttet til temaer Faber er opptatt av:
Legger listen høyere. For lavere utslipp.
Legger listen høyere. For neste generasjon.
Legger listen høyere. For flere jenter med på laget.
Legger listen høyere. For nye lærlinger.
Legger listen høyere. For jobbsikkerheten.
Legger listen høyere. For null ulykker.
Legger listen høyere. For tryggere byggeplasser.

En logo med tydelig fundament
Sammen med Faber utviklet vi en logo som ikke bare moderniserer uttrykket, men også forsterker merkevarens kjerneverdier.
De grunnleggende byggesteinene – sirkelen, trekanten og kvadratet – representerer nå hver sin F i Fabers tre F-er, som vi kom frem til i felleskap: Fag, Folk og Framtid.


Typografi som står stødig
For å understreke Fabers stabilitet og fremtidsrettede fokus, valgte vi typografiene Geigy og Selecta. De geometriske, robuste linjene skaper en balanse mellom noe solid og et mer moderne uttrykk, og sikrer en tydelig og profesjonell visuell fremtoning.

Farger som bygger bro
Fabers blåtoner er videreført, men med en friskere tilnærming. Samtidig introduserte vi en dyp grønnfarge – et tydelig signal om bærekraft og ansvarlighet i en bransje i utvikling. Sammen skaper fargepaletten en identitet som er både profesjonell, moderne og gjenkjennelig.

Med sin nye identitet tar Faber Bygg et naturlig skritt videre – forankret i tradisjon, tilpasset det fremtiden måtte by på!
Interessert i å høre mer om denne eller tilsvarende oppdrag vi har løst for våre kunder? Ta gjerne kontakt med rådgiver/daglig leder Pål Hjorth Berge i dag!