En hjørnestein i snart 200 år
Flekkefjord Sparebank har vært en hjørnestein i regionen i snart 200 år. Banken er en av Norges aller eldste, og da de ønsket å modernisere sin visuelle identitet og merkeløfte, var det første gang noe ble gjort med logoen.
Fasett fikk oppgaven med å revitalisere bankens uttrykk. Hvordan kunne vi gjøre identiteten mer tidsriktig og imøtekommende uten å miste historikken?
Skiltproduksjon og montering
Fargepalett som strategisk identifikator
Selv om logoen har fått et mer minimalistisk uttrykk, består den fortsatt av mange av de samme elementene som tidligere.
"Historien er viktig for oss, og derfor har vi valgt å ta med oss mye av det gamle symbolet videre. Selv om vi kanskje fremstår mer minimalistiske i dag består logoen av mange av de samme elementene som tidligere. Vi har rett og slett modernisert den for digital bruk, i tillegg til å introdusere et mye mer fargerikt univers. Den kommer til å gjøre seg godt på de nye nettsidene som er rett rundt hjørnet!" sier Mailinn Ingebretsen Kjørkleiv, markeds- og kommunikasjonssjef i Flekkefjord Sparebank.
Nå er logoen modernisert for digital bruk. Fargene som er valgt bidrar til å skape en umiddelbar gjenkjennelse og synlighet. Blå og gull signaliserer oppriktighet, pålitelighet og selvsikkerhet, og ved å bringe inn lekne og utradisjonelle kulører som rosa og lys grønn, skiller banken seg tydelig fra sine konkurrenter.
Et imøtekommende merkeløfte
Det nye merkeløftet: “Her for deg. Der du er.” kommuniserer en moderne, tilgjengelig og pålitelig bank som både følger deg gjennom alle livsfaser, men også i alle flater, inkludert de digitale. En bank som er der når du trenger den - og der du trenger den.
En visuell identitet med bred applisering
Banken har flere viktige kontaktpunkter, fra fysiske lokaler og nettsider til sponsormateriell. Derfor ble den visuelle identiteten utformet på en måte som gjør den egnet for bruk i en rekke forskjellige sammenhenger og på ulike plattformer, uten at den mister sitt særpreg og sin gjenkjennelighet. Identiteten er svært fleksibel og fungerer like bra på små flater som store flater – fysisk og digitalt.
Viser merkevaren fra sin beste side
Samlet sett utgjør logoen, merkeløftet, typografien og fargepaletten en distinkt og sterk identitet som kan tilpasses og fungere i en rekke ulike formater: fra de minste skjermpiksler, til store skilt og vindusdekor. Sammen bærer de ulike komponentene frem merkevaren, og viser den fra sin beste side.
Tuftet på tradisjon
Det ble til slutt en stor jobb som innebar utvikling av ny logo, nytt merkeløfte og nytt og moderne visuelt uttrykk i alle flater - fra skilt og dekor til digitale animasjoner. Som en tradisjonsrik sparebank for Flekkefjord og hele regionen rundt lå det mye historie og følelser i identiteten som har vært den samme siden bankens spede begynnelse. Derfor har vi også utviklet en profil som har fått et mer moderne uttrykk, men som samtidig ivaretar mye av historien.