Vårens vakreste hageavfallskampanje

Hvordan opplyse og engasjere 360.000 innbyggere i Sør-Rogaland om viktigheten av å sortere mat- og hageavfall hver for seg?

Vårens vakreste hageavfallskampanje

Sammen med IVAR, regionens eget vann-, avløps- og gjenvinningsselskap, lot Fasett seg inspirere av læreplansjer og illustrasjonsstil fra en litt annen verden da oppgaven skulle løses.

IMG 8882 1
Regel 1 fallback

1. januar i år kom det en forskriftsendring som gjør at kommunene i Norge er blitt lovpålagt å sortere matavfall og hageavfall fra hverandre. For å få til dette, er de samme kommunene avhengige av at innbyggerne slutter å blande mat- og hageavfall – og lærer seg forskjell på de to avfallstypene og kvitter seg med avfallet på rette måten.

Så, selv om det kommer fra samme epletreet, skal ikke lenger bladene i samme avfallsdunk som epleskrottene.

Regel 2 fallback
IMG 8856 1

Enkle huskeregler – og en egen spesiallaget klassifiseringsramme brukes aktivt av IVAR og kommunene.

I et område kjent for sin flid (og høye engasjement!) med avfallssortering, måtte vi sammen med IVAR forklare nødvendigheten av å skille verdifullt matavfall (blir til biogass) fra hageavfall (blir til kompost) på en tydelig og avvæpnende måte: Disse materialene er mer verdifulle alene og hver for seg enn sammen!

Collage

Klassiske botaniske illustrasjoner fremstiller de forskjellige «artene» av avfall og sammen med lettfattelige instruksjoner for hvordan de skal «klassifiseres» er det ikke lenger tvil om hva som skal hvor.

Kampanjen er både på utendørs boards, bannerannonser, aktivering og i sosiale medier våren 2024. Og, takk for illustrasjonene Helene Egeland!

Hagelans1
Lansering fallback

Fire ordførere går foran og viser hvordan 360.000 innbyggere nå skal skille mellom hage- og matavfall.