For å formidle budskapet tok Fasetts Elin Minde og Morten Ek på seg forkleet og bakehatten.
- Hva var oppgaven?
- Lyse skulle ha en kampanje for å selge ladebokser til elbil til hjemmene, fordi det er alt for mange som lader bilen rett i stikkontakten, noe som kan være brannfarlig fordi det gir en voldsom belastning på strømnettet hjemme. Lyse tilbyr nå rentefri nedbetaling av elbillader, noe som gjør det enkelt å få en ladeboks installert hjemme, forteller Morten Ek.
- Hvordan kom ideen opp?
- Vi begynte å snakke om hjemmelading, et ord som ligner litt på hjemmelaget. Så da konstruerte vi ordet hjemmeladet og så at vi kunne lage hjemmelagede biler som passet til uttrykket, blant annet dette lille stykket pepperkakekunst, bakt av Elin Minde og sønnen Orvel. For å få til den fantastiske bevegelsen har vi ikke brukt computer graphics, men et manuelt pizzabrett med snurr.
Kampanjen har gått ut bredt: utendørs boards, både statiske og levende, digitale bannere og printannonser – full pakke.
- Hvem spiste pepperkakebilen?
- Det er egentlig en bak kulissene-hemmelighet, men jeg kan si det hvis du lover å ikke si det til noen. I stedet for livsfarlig knekk er det brukt trelim. Så bilen er ikke så veldig spiselig.