Fra Wellit til Kabal: - Rebrandingen har vært en stor suksess

Wellit – et globalt selskap med hovedkontor i Stavanger – laget software for logistikkløsninger under merkenavnet Wels. Da de fylte 10 år, var det på tide å tenke nytt.

Én merkevare, ett navn

Begge navnene - Wellit og Wels - springer ut fra ordet well/brønn som vitner om en løsning laget for og brukt av operatørselskaper på norsk sokkel. Løsningen er også dominerende innen olje og gass internasjonalt.

Med offensive eiere og store vekstambisjoner innen energibransjen, så Wellit behovet for å vurdere og endre merkestrategien.

Forenklet merkestrategi

Det ble en lang og grundig prosess der Fasett bidro til å utvikle en ny, forenklet og tydelig merkestrategi. En strategi for én merkevare med ett og samme navn for software og selskap.

Kravene var mange: Navnet måtte være unikt, signalisere tek/software, favne bredere og bidra til at selskap og produkt opplevdes relevant for hele energibransjen. Vi startet med 1400 navneforslag og snevret det inn til det som til slutt ble det nye navnet: Kabal. Med en konkret betydning på norsk, og ingen konkret betydning i utlandet, betyr det at selskapet kan fylle ordet med innhold selv. Et navn med høy "Abba-faktor" - det vil si at det er lett å lese, uttale og huske på alle språk.

Kabal businesscards
Artboard 1 copy 2 3
Linked In Post Animation
Kabal animation

«Fasett har levert verdifull rådgiving innen merkeledelse/strategi, de har utviklet merkenavn, merkeidentitet og merkekommunikasjon. Samarbeidet har vært utfordrende, gøy, intenst, og spennende. Vi er svært fornøyde med leveransen, og lanseringen er en suksess!»

- Nick Hegreberg, kommunikasjonssjef i Kabal.
Kabal totebag
Kabal logo
Kabal icons
Kabal type
Kabal WC sign
Kabal ipad web
Kabal lokaler paraply notatblokk

Velkommen til verden, Kabal

Da navnet var godkjent, begynte vi å skape en grafisk identitet. Vi laget en fargepalett og valgte typografi, laget nye nettsider og en lanseringsfilm, en “brand video” til bruk i alle kanaler og presentasjoner lokalt og globalt. Vi bidro også til å lage en intern kickoff som ble strømmet til alle Wellit/Kabal-kontorene på kloden. Lanseringen ble mottatt med applaus og begeistring internt.

- Fasett har levert verdifull rådgiving innen merkeledelse/strategi, de har utviklet merkenavn, merkeidentitet og merkekommunikasjon frem til lansering av vårt nye brand: Kabal. Samarbeidet har vært utfordrende, gøy, intenst og spennende. Vi er svært fornøyde med leveransen, og lanseringen er en suksess, sier Nick Hegreberg, kommunikasjonssjef i Kabal.

1. november ble både navn, profil og nettside lansert for kunder og samarbeidspartnere. Filmen under ble vist da det nye navnet og identiteten ble lansert internt - i hele verden.

Kabal paraply