Slik gjør vi innholdsmarkedsføring for VB
Først av alt: Hva er innhold? Er ikke alt som bor på internett innhold? Ordet er litt stort og vagt og rommer veldig mye? Mens vi leter etter et mer dekkende begrep så kan vi for enkelhets skyld si at innhold er kommunikasjon som gir nytte/verdi til leseren.
Der tradisjonell reklame først og fremst er egnet til å øke kjennskap (men også roper ganske høyt), er innholdsmarkedsføring det litt mer lavmælte søskenbarnet som gir verdi og bygger relasjoner mellom merkevare og kunde. Et ultramaraton, ikke en sprint, for å si det slik.
Hva betyr verdi i denne sammenheng? Det kan bety noe som leseren blir inspirert av, lærer noe av, blir underholdt av eller på andre måter finner nyttig. I skjæringspunktet mellom hva en bedrift vil si og hva kunden/målgruppen deres vil vite, finner vi innholdet vi er på jakt etter.
Når vi jobber sammen med vår gode kunde VB Gruppen, er vi involvert i mye av markeds- og kommunikasjonsarbeidet deres. Vi lager klassiske salgskampanjer og DM-er, vi jobber overordnet med merkevarebygging, og vi hjelper til med internkommunikasjon. I tillegg til alt dette produserer vi altså innhold og nyttekommunikasjon til VBs egne kanaler: nettside, Facebook, Instagram, LinkedIn og Pinterest.
– Å jobbe med innhold krever innsikt og god forståelse av faget/innholdet som produseres. I VB har vi behov for veldig mange forskjellige typer innhold, alt fra inspirasjon til oppussing av bad til komplekse prosjekter i næringsbygg. Vi er derfor helt avhengig av en samarbeidspartner som ser helheten og har forståelsen av faget vi jobber med. Enten vi har akutt behov for nyhetsinnhold eller trenger å jobbe strategisk med vår innholdsproduksjon, er det trygt å ha en partner som vi vet kan levere kvalitetsinnhold på alle ulike områdene hvor vi har behov for støtte. Her er Fasett uvurderlig for oss, sier Fredrik Røysheim Sjølie i VB Gruppen.
Planlegging er halve jobben, og vi samarbeider tett med både VB og inbound-spesialistene Markedspartner når vi planlegger innholdet vi skal produsere. Vi ser også på hva målgruppen er opptatt av og til hvilke tider. Når er det vanlig å pusse opp badet? Når er folk i modus for vannbåren varme? Når begynner ungdom å tenke på hvilket yrke de skal velge? Og hvilke kanaler befinner de seg på?
Noen ganger lager vi også mer intensive innholdspakker for å sette fokus på spesielle og viktige tema, for eksempel rekruttering til rørfaget.
Når man jobber med innholdsmarkedsføring løper man et ultramaraton, ikke en sprint. Man kommer aldri i mål, men med godt innhold bygger man en relasjon mellom merkevaren og kunden, stein for stein, ord for ord.
Men det er ikke bare å knipse og skrible ned noen ord: Språket og stemmen til merkevaren skal være ivaretatt, bildemaneren skal være riktig, og innholdet produsert skal ha reell verdi for leseren.
Vi i Fasett jobber hovedsakelig med tekst, bilde og video, men det finnes selvfølgelig også andre medieformer og kanaler enn disse, som podcast, livesendinger eller arrangementer.
Noen ganger oppstår det en nesten magisk bonus når vi jobber så integrert og bredt med en kunde: Antennene er alltid påskrudd når det popper opp en uventet mulighet.
Som da vi var midt i en innholdspakke for å få flere jenter til å vurdere rørfaget da vi plutselig hørte en innsender til P3s Lørdagsrådet lure på om hun burde bli rørlegger. Vi kastet oss rundt, skrev et svar til innsender, og brevet kom på lufta i neste sending. Og det beste av alt: Innsender fikk bekreftet at det var rørlegger hun skulle bli.
Vil du vite mer om hvordan vi jobber med innholdsmarkedsføring, eller hvordan du kan dra nytte av det i din bedrift? Ta kontakt med Aleksander!