Hvordan skulle vi få et flunkende nytt havvindselskap til å bli et frisk pust blant konservative industrigiganter? Svaret lå i lufta.

Vel blåst

Et mulig nytt energieventyr startet denne våren, da et flunkende ferskt multinasjonalt vindkonsortium ble stiftet for å ta del i etableringen av flytende havvindindustri på norsk sokkel.

Den norske logistikkleverandøren NorSea står sammen med belgiske Parkwind og danske Copenhagen Infrastructure Partners (CIP) bak det nye selskapet, og disse aktørene kom til Fasett for å få hjelp til å etablere en egen merkevare for det nye vindkonsortiet.

Full identitet, med navn, logo og visuell profil, hjemmesider og lanseringskampanje var bestillingen. Bemerkelsesverdig og positivt differensierende var blant ambisjonene.

Utvikling

Grensesnitt

Blase wind consortium x2

Et navn blir til

Etter flere idérunder som genererte nesten 600 alternativer, eliminerte vi antallet ned til en shortlist med tre navn, og ut fra denne listen, etter å ha gjort en rekke stresstester for å sjekke at navnet virkelig hadde livets rett, ble vi omsider enige.

Og løsningen? Si hei til Blåse!

I tillegg til den åpenbare vindreferansen er en blåse også en flytende bøye, og den (i internasjonal sammenheng) unike å-en ga oss fine animasjonsmuligheter og gjorde det enklere å knytte norske assosiasjoner til selskapet.

Blaase logo
Blaase windmill element
Blaase typography

Et grønt selskap som ikke er grønt

Så snart navnet var på plass begynte utviklingen av logo, den visuelle identiteten, nettsider og innhold.

En svevende drage eller en bølgende flokk med stær kan få oss til å tenke på lekenhet, letthet og optimisme, og logoen og grafikken er inspirert av nettopp denne lekenheten. Grafikken illustrerer energien i vinden, og i tillegg kombinerte vi strukturen og kontrollen i skrifttypen Akkurat med en levende og leken illustrasjon av bokstaven å.

Fargepaletten er inspirert av det stadig skiftende været langs norskekysten. Den består hovedsakelig av nyanser av grått og blått, som gjenspeiler det typiske grå og regnfulle været, men antyder også en blå himmel som minner oss om en lysere fremtid.

Vi ønsket også å tilføre varme og menneskelighet til profilen. For å skille oss ut i denne bransjen, blant aktører som nesten utelukkende viser bilder av vindturbiner til havs, valgte vi å fokusere mer på hvordan vinden påvirker naturen og brukerne av den grønne energien, samt den bærekraftige energien den produserer. Derfor ble mennesker og dyr viktige elementer i Blåses fortelling, både på nettsider og i øvrig kommunikasjon.

blase-energi.no

Blaase fargepalett
Blaase identity posts

Vinden begynner å ta seg opp

Da alt dette var på plass kunne vi utvikle lanseringskampanjen for Blåse, og vi tok tak i essensen i dette naturproduktet: vinden. For alle andre enn brettseilere og drageflygere er vind stort sett forbundet med jakke, lue eller slitsomme sykkelturer. Men vi hadde lyst til å vise gleden over vind som blir brukt til å lage grønn strøm, så på enkleste måte viste vi hvordan mennesker og dyr koste seg i vinden, samtidig som vi hintet om hvordan Blåse skal bidra til energiomstillingen.

Lanseringsstrategi og medieplan ble utviklet i samråd med vår gode mediebyråpartner Beagle, og etter å ha jobbet intensivt med å lage et gjennomført konsept på navn, tone of voice, visuell profil, bilder og generelt uttrykk, var Blåse endelig klar for å vise seg for verden i midten av mai. Med print- og digitalannonser i bl.a. DN, Stavanger Aftenblad og Finansavisen, i programmatiske nettverk og på LinkedIn, ble det nye selskapet lansert på samme tid som representanter for Blåse møtte øvrig bransje og myndigheter på ulike havvindkonferanser for å gjøre seg enda bedre kjent.

Some preview
Blase launchcampaign preview
Blaase animasjon preview
Blaase det blaaser
Blase web preview

Trenger DU å blåse nytt liv i merkevaren din? Ta kontakt!