Laerdal Medical – fra LA og hjem til deg

Norske Laerdal Medicals visjon er Helping save lives, og med nesten 4,5 milliarder kroner i omsetning er de en av verdens største og ledende produsenter av utstyr til medisinsk simulering og trening.

En medisinsk messe-oase

I januar 2022 ble den årlige IMSH-konferansen avholdt i Los Angeles, en av de viktigste konferansene og utstillingene for medisinsk simuleringsutstyr, og vi i Fasett fikk være med å utvikle både utstilling og kommunikasjon for Laerdal.

I et kaotisk utstillingsområde ønsket vi å lage en skandinavisk oase: Rene flater, naturfarger og lyst tre, og en tydelig avsenderidentitet. I kommunikasjonen ønsket vi å hylle det organiske samarbeidet mellom Laerdal og brukerne av utstyret – sykepleiere, leger eller opplæringseksperter. Noe av det aller viktigste for medisinsk personell er å være faglig trygg, forberedt og oppdatert, og derfor var hovedbudskapet i kommunikasjonen Prepared, Composed og Confident.

Standen var plassert like innenfor dørene i utstillingshallen, og det første de besøkende fikk se var noen høye vegger som viste tre flotte – og ekte – representanter for det amerikanske helsevesenet. I midten av standen tronet et nesten åtte meter høyt tårn som både fungerte som blikkfang, kommunikasjonsflate og praktisk lagringsrom, og tårnet gjorde standen synlig uansett hvor man befant seg på utstillingsområdet

Kun Giants O
Laerdal5 1 of 6
Laerdal screens 00340

En million liv

På store skjermer presenterte vi fortellinger om personer over hele verden som har overlevd takket være medisinsk personell, og på presentasjonsområdet satt publikum på Laerdal-røde stoler – i trygg smittevernsavstand – og fikk med seg det siste innen medisinsk simuleringsteknologi.

Det ble også utviklet digitale løsninger som kunne oppleves uansett hvor man befant seg i verden. Vi designet grafisk profil for Laerdals Home to You-sendinger samt tilhørende materiell til sosiale medier.

«Laerdal ville synliggjøre hvordan tidlig innsats, digitale løsninger, datainnsikt og e-læring henger sammen og bidrar til målet om å redde en million liv hvert år innen 2030. Vi brukte Fasett til å hjelpe oss med å utvikle kommunikasjonskonseptet ‘Home to you with Laerdal’ som fikk spredt dette budskapet på verdens største helsekonferanse i USA og har satt spor langt utover konferanseområdet og inn i hjemmene til folk. Vi var veldig fornøyde med resultatene, og de nye konseptene satte tydelige spor.»

- Pål Oftedal, kommunikasjonsdirektør i Laerdal Medical
Logo
Comp 2 0 00 04 20 1
Reel 0 00 42 19
Reel 0 00 40 12
Reel 0 01 13 18
Reel 0 01 17 11

Samarbeid uten grenser

Prosjektet var en øvelse i hybridjobbing: Vi satt i samme rom som Laerdal i Stavanger, og jobbet samtidig digitalt med Laerdal i USA. Vi gjorde fotoopptak via Facetime i New York, jobbet i samme rom som vår gode utstillingspartner SixSides i Stavanger, og samarbeidet på Teams med utstillingspartneren GES i Boston.

Vi takker for tilliten Laerdal har vist oss, og gleder oss til videre samarbeid!

Trenger du hjelp til utvikling av messestand? Ta kontakt!

Laerdal7 1 of 1
Laerdal 1 of 1
Laerdal Stand