Hva skal brandet hete?
Søker du på ‘naming fails’ på internettet kan du boltre deg i dårlige navn, ufrivillige morsomheter, og ord, etiketter og skilt med utilsiktede obskøniteter. Men hvorfor er dette med navn så vanskelig? Og er det egentlig så viktig?
Jeff Bezos bestemte seg for navnet Amazon fordi Amazonas var et eksotisk og annerledes sted – akkurat som selskapet han nettopp hadde grunnlagt. Amazonaselven er verdens største elv, og Bezos’ plan var å lage verdens største butikk. Og i og med at Bezos valgte et geografisk navn, i motsetning til et kategori- eller produktnavn (Bookstore/Toys’r’Us), kunne han uten vanskeligheter utvide Amazons produktsortiment.
Learning by naming
Helt siden før etableringen av Amazon har Fasett gitt navn, logo og visuell identitet til en rekke bedrifter, og gjennom like mange år har vi erfart hvor vanskelig dette kan være. Vi har likevel lært en del underveis.
- Bedriften din er unik, det bør også navnet ditt være
- Navnet skal være lett å huske, skille seg ut og skape gode assosiasjoner
- Navnet bør være skalerbart og ha originalitet i sin kategori
Prosessen
En annen nøkkel til å utvikle gode navn er en strukturert og god prosess. Vi tar hånd om alle stegene i denne prosessen - inkludert den endelige juridiske avsjekken der vi får hjelp av et patentbyrå.
www.stilig-navn-as.no?
Når man skal utvikle navn for et nytt selskap er det også viktig å presisere at det er forskjell på merkenavn (brand), juridisk navn (Brønnøysundregisteret) og nettadresse (URL) - og disse tre trenger ikke være det samme navnet/ordet. Og ikke bekymre deg hvis domenet du aller mest ønsker deg ikke er ledig; i dag fungerer søkemotorene mye bedre enn hukommelsen vår uansett.
Eksempel:
- Merkenavn: Sval
- Juridisk navn: Sval Energi AS
- URL: sval-energi.no
Globalt eller Æ-Ø-Å?
Navnet skjemmer ingen, sies det. Men, jo da. Noen ganger kan et dårlig navn være ganske så skjemmende. Er du sikker på at andre oppfatter navnet på samme måte som deg, eller at det navnet som fungerer tipp-topp på det norske markedet også fungerer andre steder?
Da vi jobbet med å utvikle navn for (selskapet som nå heter) Kabal, gjorde vi et svært grundig arbeid. I og med at Kabal er et internasjonalt selskap, sjekket vi eventuelle språklige misforståelser over hele verden. Mens da vi utviklet navnet Omsyn, et selskap som kun opererer i Norge, var det viktigere at navnet fungerte optimalt her hjemme, og at det gjerne også hadde en dobbel betydning.
Mange spør oss om det er klokt å bruke de særnorske bokstavene æ, ø, å. Tja, sier vi da. Nysnø fungerer selvsagt bra i Norge og navnet har et flott særpreg, men jammen fungerer også arkitektkontoret Snøhettas navn som ei kule i utlandet. Det finnes omtrent like mange unntak som regler, med andre ord.
Assosiasjoner og beskrivelser
Er du rørlegger og heter Hansen, kan du fint hete Rørlegger Hansen. Men du kan også kalle selskapet Tett. Og driver du med teknologi, er du ikke nødt til å ha ordet tech med i navnet – det er det allerede 887 selskaper i Brønnøysundregistrene som har.
Navnevalget er et av de viktigste valgene du tar, så sørg for at det er gjennomtenkt og ikke basert på synsing og følelser. Vi i Fasett hjelper deg med å utvikle et navn som er strategisk forankret og som står sterkt over tid.
---
Se noen av navneprosjektene våre her, eller ta kontakt med Pål eller Aleksander for å høre mer om navneutvikling.