Det handler om den gode opplevelsen!

Hvordan oppleves egentlig merkevaren din i møte med de du vil nå? Fremstår dere "on brand" når slaget står?

Analysis customer experience france belgium europe

"Bra nok" er ikke bra nok

Enten kundene dine er privatpersoner eller bedrifter har de aller fleste merkevarer i alle fall ett tydelig kontaktpunkt med eksisterende og potensielle kunder: Nettsiden sin. Da er det også verdt å stille seg spørsmålet «Er den bra?». Ikke «Er den bra nok?». Det å se seg selv utenfra er en vanskelig øvelse, og man ser naturlig nok gjerne merkevaren sin i et enda mer positivt lys enn det forbrukerne gjør. For dem er «bra nok» aldri bra nok.

Det å sørge for at ting er bra er en selvfølge for oss, og vi jobber mye med å sørge for at for eksempel nettsider gjør det de skal på en eksemplarisk måte. Kundereisen skal aldri stoppe opp på grunn av dårlige løsninger.

De fleste bedrifter har også andre viktige kontaktpunkt som bør behandles med samme innstilling. Kanskje er det en app, en stand, en utstilling, fasade eller butikklokaler. Man bør videreføre det samme fokuset til disse, ingen av disse bør være bare «bra nok».

For det er når kundene skal bruke tjenesten din, møtesalgsrepresentanten din eller vandre i lokalene dine, merkeopplevelsen virkelig settes på prøve. Da må du være "on brand".

Ba12493c e627 4beb 99da d4031018913d

Merkeidentitet og brukergrensesnitt, hand i hand

Et godt eksempel på det å ta merkeopplevelsen på alvor er Vipps. De fleste av oss har nok allerede glemt hvor tungvint det var å overføre penger før Vipps kom. Mye av det skyldes at Vipps hele tiden har satt brukeren i sentrum, og sørget for at brukeropplevelsen har stått i front for utviklingen av merket. Da er det kanskje heller ikke så overraskende at det er Norges best likte merkevare tre år på rad.

Uten sammenligning for øvrig tok vi den samme innstillingen med oss når vi utviklet brukergrensesnittet og profilen til Alphatek, et AI-drevet treningssystem. Målet var å fjerne all friksjon slik at man aldri var i veien for brukernes treningsøkt, men snarere å sørge for at alle treningsøkter er optimale. Designet er rent og tydelig og flyten i brukergrensesnittet er intuitiv. På den måten gjorde vi tunge løft og kompleks data til noe alle kan forholde seg til. Og merkeopplevelsen selve tjenesten.

Skjermbilde 2023 08 24 kl 16 12 24

Opplevelsen av det fysiske

En annen fasett av merkeopplevelsen vi har mye erfaring med er fysiske møtepunkt. ONS er et veldig relevant eksempel i byen vår ­– på messen er det hundrevis av mer eller mindre like stander. En roll-up som sier hvem man er, et bord med brosjyrer og en skål med twist. Har du virkelig så stor tro på produktet ditt at du tenker at det er nok for å vekke nysgjerrighet? Når du først har betalt for å være tilstede der bør også standen din trekke publikum inn og fungere som en samtalestarter. Det vil nok også være en bedre investering om målet ditt er å hente inn mer business. For Sval Energi lagde vi for eksempel Sval Station på ONS ’22, en stor «stasjon» som symboliserte utgangspunktet for Svals store planer om reisen videre.

Skjermbilde 2023 08 24 kl 16 14 54

Merkeopplevelse eller opplevelsesbasert merke?

Og apropos stasjoner, reiser og merkeopplevelser: visste du at det faktisk finnes en kategori som på merkevarefaglisk kalles “opplevelsesbaserte merkevarer”? Dette er merker som baserer seg på å gi en sensorisk nytelse, som for eksempel Nespresso og Disney, Lego eller Salmalaks.

Eller for den saks skyld leverandører av matopplevelser som Stavangers egen A. Idsøe. Ta en titt på identitetsjobben vi gjorde for dem da de utviklet deres nyeste restaurantkonsept Grill og Berkel, så forstår du fort hvorfor dette kan regnes som både et opplevelsesbasert merke og en merkeopplevelse i seg selv…

Skjermbilde 2023 08 29 kl 15 09 32

I alle tilfeller, er merkeopplevelsen altså det ultimate utstillingsvinduet der kundene, brukerne eller gjestene dine skal få oppleve deg på ditt beste.

Så neste gang du går en tur i byen eller scroller på nett – se på hva de beste gjør.

For det er de man bør strekke seg etter.

---

Vil du vite mer om hvordan vi kan løfte opplevelsen av ditt merke til neste nivå? Ta kontakt med Pål, Aleksander eller Anne Martha :-)

DSCF0532