Om å lære å snakke
“Yes, da har vi endelig skrevet ut vår nye merkestrategi og designet vår nye visuelle profil. Nå må vi bare få folk til å legge merke til oss. Men... hvordan gjør vi det da?”
Når du har funnet ut hvor du skal med merkevaren din, hva dere skal hete, hvem dere vil være og hva man skal forvente av dere, begynner merkevaren å bli komplett. Da gjenstår bare den store oppgaven: Å sette alt i system, og få sagt og vist det til omverden!
Det er jo selvfølgelig lett å sende tankene direkte til det de fleste av oss intuitivt gjenkjenner som kommunikasjon, nemlig reklame. Avisannonser, tv-reklame, utendørsreklame og digitalannonsering er alle veldig gode eksempler på kanaler for merkekommunikasjon, men det stopper samtidig ikke der.
Merkekommunikasjon er enkelt og greit alt merkevaren kommuniserer. Alle budskap i alle kanaler. Skal du være til stede på en messe? Merkekommunikasjon. Skal du ha en kick-off for de ansatte? Merkekommunikasjon. Skal du snakke om kvartalsresultatene på intranett, dele ut merch på kundearrangementet, presentere høydepunktene fra strategien på neste styresamling eller sende produktarket deres etter forrige ukes kundemøte? Du har kanskje allerede gjettet det, men for ordens skyld: Merkekommunikasjon.
De to K´ene: Konsistens og kreativitet
Når man ser hvor mange fasetter av merkekommunikasjon som finnes blir også behovet for å være konsistent tydeligere. Man trenger absolutt ikke å kommunisere likt internt og eksternt, eller ovenfor forskjellige målgrupper, men man bør være bevisst og ha en plan for begge deler. Er du en bedrift med tre ansatte så trenger man ikke nødvendigvis en omfattende plan for internkommunikasjon der man kan ta det meste som en vennlig prat rundt bordet i lunsjen - men man skal faktisk ikke være veldig mange ansatte før dette endres. Og er man en merkevare av en viss størrelse, er det gjerne en fordel at de treffpunktene man har med de man snakker til skal forsterke hverandre og bidra til å styrke oppfatningene av merkevaren, ikke svekke eller utvanne dem.
Merkekommunikasjon er nemlig gjentagelsens kunst. Budskapene og fortellingene, visuellene og inntrykkene, må gjentas. Igjen og igjen. Ikke nødvendigvis på likt vis fra gang til gang. Men sammenhengende nok til at målgruppene sakte men sikkert sitter igjen med den rette oppfatningen og de ønskede assosiasjonene.
Og da kommer vi også til det mest krevende ved å lykkes med denne gjentagelsens kunst: For at kommunikasjonen skal funke, trenger man kreativitet. Effektiv markedsføring er nemlig - foruten å være gjenkjennelig - først og fremst tuftet på sterke idéer og kreativ utforming. For er det én ting som både ekspertene i akademia og fagfolket i markedsføringsbransjen er enige om, er det at kreativitet fremdeles er blant de aller sterkeste driverne for effektivitet!
(Strategi + identitet) x kreativitet = gull
Så kommunikasjonen er på mange måter summen av strategien og identiteten - artikulert på (ideelt sett) kreativt vis. Og dette har vi lagt til grunn når vi gjennom årene har jobbet med å bistå våre kunder med deres markedsføring.
Ser man for eksempel på jobben vi har gjort for Sandnes Sparebank i mer enn 20 år så viser den verdien av å være konsistent i merkekommunikasjonen - samtidig som man utvikler seg, og hele tiden med kreativiteten i høysetet. Og den røde tråden har vært gul hele veien, helt til punktet at banken nå faktisk heter Den Gule Banken.
Det skjer etter tiår med gul kommunikasjon og gul internstolthet. Fra de store kampanjene til de små detaljene, så har kjernen alltid vært fargen, formen og tonen – i en konform blå-grå bransje har banken og vi sammen fylt på med gulfarge og energi. Og det kommuniserer også veldig tydelig at Den Gule Banken er en annerledes bank som er litt gladere og litt gulere, hvor du som kunde kommer til å føle deg hjemme.
Så neste gang du vurderer om det dere skal kommunisere er lagt opp og presentert på riktig vis, spør deg selv:
1. Er det “on strategy”?
2. Er det “on brand”?
I så fall - kjør på! Hvis ikke - ring oss ;-)